tisdag, april 19, 2011

Vad är Linköpings karaktär?

Igår fick jag ett samtal som var ganska trevligt. Men personen ifråga sa också en sak som fick mig att börja fundera. Han sa att det fanns personer som utpekat mig som det största hotet mot det karaktäristiska Linköping. Jag höll på att bygga sönder staden och lät giriga byggherrar ta för sig på bekostnad av allt som var Linköpings karaktär.

Ungefär varje dag får jag kontakt med någon som tycker att det inte borde byggas just där de bor. Men jag har aldrig tidigare hört att jag är det största hotet mot Linköpings karaktär. Och det jag då började fundera över var vad det karaktäristiska för Linköping var för något?

Jag har hört det förut. Det har talats om en speciell karaktär för Linköpings stadsbyggnation. Det har talats om Lingköpingskt. Men ärligt talat så kan jag för allt i världen inte förstå vad det innebär.

När jag flyttade till Linköping så var det första jag fick lära mig att Linköping var den stora småstaden. Och visst, känslan av småstad finns där. Stadskärnan är förvånansvärt liten och de lägen som kan betraktas som A-lägen är ännu färre. Byggnationen är på vissa centrala platser mer att likna vid det som förväntas i stadsdelarna än mitt i city. Och hushöjderna är förvånansvärt låga.

Vad som slår en är att detta innebär att vi använder vår mest centrala resurs, marken, på ett oerhört ineffektivt sätt. Värdefulla resurser måste nyttjas bra, men vi har varit för bortskämda med att bara kunna sprida ut oss på större ytor när vi behövt det.

Många lever efter devisen om den stora småstaden. Men problemet är att Linköping inte är någon småstad. Vi är Sveriges femte största stad och dras således med alla de utmaningar som en större stad har. Trafik, segregation, trängsel och konkurrens om ytorna. Vi har de senaste åren ökat befolkningen med över 7000 personer. Det är en ökning med en stor småstad på bara fyra år. Och dessa vill ha boende, service, kommunikationer, rekreation och fritidsaktiviteter. Så vad göra?

Antingen slår vi dövörat till och säger att vi värnar det som är Lingköpingskt. Oklart vad det är och vad det står för. Eller så låter vi stadens organiska utveckling fortsätta. För oavsett om jag leder arbetet med stadsbyggandet eller inte så kommer Linköping att växa.

8 kommentarer:

EE sa...

Typiskt Linköpingskt är att det byggs och att staden hela tiden förändras och växer. Det tycker jag är viktigt att värna om.

Lars Andersson sa...

Naturligtvis retar du många när du ställer frågan ”vad är Linköpings karaktär”? Det är inte förvånande om själva bevarandemaffian, sådan finns i alla gamla städer med självaktning, utnämner dig till det största hotet mot Linköpings karaktär. Egentligen borde du fråga ”hur kan vi förhålla oss till Linköpings karaktär och kulturarv utan att fastna i ett träsk av bevarande kombinerat med utvecklingsfientlighet”? Självklart behöver staden en stark och attraktiv centrumfunktion med närhet till moderna och effektiva kommunikationer. Visst har du rätt när du i din analys kommer fram till att Linköping inte är någon småstad, men hur tänker du när du påstår att det är ett problem att Linköping inte är en småstad?

När jag läser vad du skrivit på bloggen så verkar även du drömma dig tillbaka till utedass på gårdarna, endast kallvatten indraget i köket och avlopp som rinner orenat ut i Stångån. Tycker även du att ”allt var bättre förr”? Är du ”den motvillige stadsförnyaren”, på samma sätt som kungen sägs vara ”den motvillige monarken”?

Anonym sa...

Håller med Lars Andersson, den politiska ledningen för att verkligen bygga Linköping till en intressant storstad saknas. Det gäller även på tjänstemannasidan: man sitter t.ex. med en trädgårdsmästare som samhällsbyggnadsadirektör (?)

Problemet är att åren bara går, inget händer och man bygger vidare på en förkrympt och buskig småstad!

Muharrem sa...

Lars,

jag håller helt med om att det är viktigt att förhålla sig till det kulturhistoriska. En stad utan kulturarv är ingen spännande stad. Har sett sådana städer som byggs upp ur ingenting. Ganska tråkiga och intetsägande.

Jag har aldrig påstått att det är fel med småstäder. Men Linköpong är ingen småstad. Om man lever i den nostalgiska tron då missar man att ta tag i de utmaningar som ställs på en större stad.

Jag vet inte heller vad du hittat på min blogg som får dig att tro att jag gillar utedass och kallvatten i köket. Sen får jag väl se det som en komplimang att bli jämförd med HM Kungen :)

Anonym,

du får gärna dela med dig kring idéer som kan göra Linköping mer spännande. Jag tror att fler borde delta i det arbetet. Jag ser inga begränsningar som stannar vid eventuella tidigare yrkesval.

Ingela sa...

Nu är jag ju inte så lite partisk efter jag bor i området, men i Valla är det väl rätt tydligt att man bygger sönder ett rätt så fint och trivsamt karakteristiskt område med gamla 30, 40-talshus och öppna gräsytor däremellan till ett flerfamiljsområde. 7-våningshus åt ena sidan och punkthus med 3-4 våningar åt andra. Klart man kan motivera det med att T1 redan är höghus. Och att det stod vårdcentraler på tomterna och inga småhus. Men i sådant fall behöver man ju aldrig bevara något - det finns väl alltid kringliggande byggnader som man kan matcha. Ok. Jag är partisk. Och lite sur för att jag snart känner mig omgärdad av höghus. Men dessutom lite sur för att det inte ska vara möjligt att bevara karaktären på ett "halvgammalt" område - att det inte anses viktigt nog.

CPL sa...

Linköpings karaktär? Den kan bli bättre!
Det finns alltid motstånd mot förändringar, vilka och hur bra de än är. I synnerhet när det gäller stadsbyggnad.
I Linköpings fall vore det allra sämst om ingen förändring skedde alls. Linköping har nu chans att komplettera den existerande stadskärnan samt att bygga in ån i centrum. Ta vara på den möjligheten, men se till att bygg ordentligt tätt!
Det värsta som skulle kunna hända vore om man byggde något förortsliknande och sterilt mitt i stan.
Fundera på varför gamla stan i Stockholm är så attraktiv. Är det pga de stora parkerna eller pga tätheten? Med lite vilja går det att bygga lika tätt idag, se på Skånska Jakriborg i Hjärup. Vi är sociala varelser och gillar att bo tätt. Det är för mig en gåta hur funkisen fortfarande kan vara ett så starkt inslag i nybyggnation.

Marcus sa...

Jag kan inte annat än hålla med CPL. Det värsta vore om ni valde att låta en byggherre ansvara för ett helt nytt område. Detta fenomen är vanligt i Sverige. Att politiker säljer ut delar av staden. Ser man på Linköping så är alla områden likadana. Stolplyckan, T1, Ryd etc. Ett klokt beslut är att göra dom politikerna i Malmö stad gjorde med Bo01, västra hamnen området. Det krävs mer men resultatet blir mer varierat och levande. Detta område är prisbelönta och stadsplanerare världen över ser på området. De gjorde så att även om området inte är så stort så delades det upp och olika byggherrar/entrepenörer och arkitekter var med. Detta kräver lite mer tid men ger ett mycket bättre resultat.

Eva sa...

Linköping och Linköpings stdsdelar har en viss karraktär och den bör man värna om. När man förtätar bör detta göras med eftertänksamhet. Något som nuvarande kommunledning och politiker inte verkar förstå. Nästa år kommer jag rösta annorlunda om man säger så..