söndag, april 24, 2011

Dags att byta gatunamn?

En granne kom fram till mig häromdagen. Jag hade fullt upp med däckbyte och samtalet inleddes lite trevande. Men det är en trevlig granne så ganska snart hade jag lagt undan däcken och var mitt uppe i ett ganska intressant samtal.

- Du, varför tar inte kommunen och ser över gatunamnen, frågade han.

Jag erkänner, jag blev ganska ställd. Vad skulle jag svara på det.

- Ja, namnen är som de är och de har en namnberedningskommitté kommit fram till, blev mitt svar.

Jag kände direkt att det var ju inget svar. Det var ju bara en förklaring av händelseförloppet. Men inget svar om varför vi inte kunde se över gatunamnen. Så, jag var ju inte sämre än att jag frågade vilket namn han ville byta och varför.

-Jo, jag stör mig på den här gatan. Knektgatan. Det låter ju inte trevligt. Vem vill bo på Knektgatan? Vore det inte trevligare med solskensgatan?

Nu blev jag ställd. Han hade ju helt klart en poäng. Jag vet att Knektgatan har en koppling till Linköping som gammal militär ort. Och jag vet att vid namngivning så spelar historien väldigt stor roll. Men varför ska inte nutiden få ändra på de beslut som en gång tagits? Och så var vi mitt uppe i en av de mest spännande samtalen jag haft på länge. Min granne hade helt plötsligt ställt en fråga till mig där det enda svaret jag kunde erbjuda var. Ja men så har det alltid varit.

Så under hela påskledigheten har jag funderat på detta. Och jag kommer nog fram till att min granne har en viktig poäng. Jag vill inte vara den som är den. Jag vill kunna erbjuda alla Linköpingsbor möjlighet att påverka allt i sin stad. Från det stora till det lilla. I detta ingår namnen på våra gator. Så jag kokade ihop en idé.

Tänk om vi öppnade upp för Linköpingsborna att kunna ändra på sina gatunamn? Ja, jag vet att det går även idag. Men det är en process som skulle kunna knäcka den mest tålmodige. Så varför inte förenkla processen.

Tänk så här. Kan man samla ihop säg 75% av de boende på en gata. Och säg att gatunamnet funnits längre än tio år (ser en del problem med att byta gatunamn vartannat år). Ja, då borde kommunen starta upp en process för namnbyte. Bland de boende så borde det då utses representanter som får delta vid namnberedningskommitténs arbete och sen utarbetas ett namnförslag. Voila, de boende har fått ett nytt gatunamn som de förhoppningsvis trivs bättre med.

Detta är som sagt resultatet av ett samtal fört på en parkeringsplats i Berga en aprilkväll. Skulle detta kunna funka?

6 kommentarer:

Yvonne sa...

Intressant!
Fast det blir kanske lite bökigt med namnbyte (post och annat) - men varför inte ha förslag från allmänheten när nya gator mm ska döpas?

Lars Andersson sa...

Jag tycker att din prioritering är märklig. Tycker du verkligen det är viktigare att sysselsätta Linköpingsborna med ändlösa diskussioner om ifall en gata skall heta Knektgatan eller Solskensgatan i stället för att vara tydlig med vilken stadsbild du vill låta växa fram?

”Antingen slår vi dövörat till och säger att vi värnar det som är Lingköpingskt. Oklart vad det är och vad det står för. Eller så låter vi stadens organiska utveckling fortsätta. För oavsett om jag leder arbetet med stadsbyggandet eller inte så kommer Linköping att växa, skrev du i din blogg.

Vidare skrev du att ”det har talats om Lingköpingskt. Men ärligt talat så kan jag för allt i världen inte förstå vad det innebär”. När du sedan vurmar för stadens organiska utveckling tycker i alla fall inte jag att du ger uttryck för en tydlig målbild av vad det är du vill låta växa fram.

Jag påstår att staden behöver en stark och attraktiv centrumfunktion med närhet till moderna och effektiva kommunikationer. Har du verkligen gett Linköpingsborna en tydlig bild av hur du vill att staden skall utvecklas och hur du som byggansvarigt kommunalråd vill att det du vill skapa skall förhålla sig till Linköpings karaktär och kulturarv?

sLars sa...

Det är olika det där. Vill gärna på på den gata jag bor på, och har inget emot namnet heller.

Att döpa om Knektgatan - för att ta ditt exempel - till Solskensgatan är liksom lite eljest. Som norrlänningarna skulle säga.

Prioriteringen är märklig, som Lars Andersson skriver. Jag håller med. Det är lite, vad ska vi säga, märkligt i en stad där gamla-gamla-busstorget är ett begrepp. Och ett unikt sätt att föra historien med sig till de nya generationerna.
Faktiskt.

Så Knektgatan skulle nog i linköpingsfolkmun heta gamla-knektgatan. Och alla skulle dra på munnen och tänka "aha, solskensgatan"...

Rhe sa...

Du frågar vad som är typiskt linköpingskt? Jo, t ex att gatunamn är grupperade i vissa mönster. Blomnamn, yrkesnamn, militärnamn, namn efter gamla gårdar osv. Verkar tokigt att låta folk döpa om någon gata mitt i. Då tappar man ibland lite av historien. Det finns viktigare saker att lägga krut på. T ex en genuinare stadskärna med högre bebyggelse. Titta t ex på nya huset vid Ådalagatan, inte ens lika högt som det äldre bredvid. För dåliga proportioner. Ser ut som en kartong på högkant.

Muharrem sa...

Yvonne,

jag håller med om att det kan bli bökigt. Men som Kennedy sa om månlandningen: Vi gör det inte för att det är lätt. Vi gör det för att det är svårt :)

Lars,

detta ska inte ses som en prioriteringsordning. Det är en fundering som uppstod efter ett intressant samtal jag hade med en medborgare. Jag tycker den typen av samtal förtjänar mer än att jag bara ägnar den lite artighet. Jag tycker man ska se möjligheten i varje idé. Sen återstår att se om det finns någon realism i detta eller inte.

När det sen gäller min framtidsvision över Linköping så får jag hänvisa till denna artikel, http://www.corren.se/valet/?articleId=5310706

sLars,
också jag ser många svårigheter med detta. Men visst kan det tänkas att några boende skulle nappa på detta?

Rhe,
Detta kommer inte vara en prioriterad fråga för kommunen. Men om de boende vill byta namn på sin gata kan vi ju inte ge dem svaret att det skulle förstöra symmetrin bland kvartersnamnen.

Isak Gerson sa...

Intressant idé. Det kan nog bli en bra idé om man ser till att makten ligger hos de boende själva och inte på kommunnivå (som jag tolkar ditt inlägg som att du tycker). Låt vissa gatnamn skyddas om de har ett specifikt historiskt värde - som en K-märkning.

Visst, det riskerar att uppstå en symmetri, men lös inte det problemet genom att vara skeptisk till idén som helhet, gör det istället möjligt att koordinera namnbyten över hela kvarter och bostadsområden.