onsdag, september 08, 2010

De små detaljernas politiker

En sak har stått väldigt tydlig för mig under mandatperioden. De stora penslarnas drag är sällan de som intresserar människor i allmänhet. Utan det är de små detaljerna. När vi planerar ett helt nytt bostadsområde så ligger det ett enormt arbete bakom det hela och diskussioner förs oftas om vart vägar ska dras och hur stort område som ska bebyggas. Men när det sen ska till att börja byggas då är det istället helt andra saker som väcker intresse.

Jag ska ge ett exempel. Vi sitter nu med en plan för Linghem. Området kommer växa med c:a 1200 bostäder och Ostlänken kommer passera förbi. Jätteintressanta frågor. Men jag har fått oerhört många frågor kring en bankomat i Linghem. En kvinna sa t o m att hon skulle kryssa mig om jag såg till att ordna en bankomat till Linghem. Och det är oftast sådana frgåro som spelar stor roll i att få vårt vardagspussel att gå ihop.

Ett annat exempel kan jag hämta från en företagare i Tannefors. Jag talade med henne om vad kommunen kunde göra bättre. - Ja, till att börja med kan ni väl ordna med lite blommor hit också, sa hon. Inga revolutionerande saker, men ack så viktigt.

Därför har jag lovat mig själv att alltid vara de små detaljernas politiker. De stora frågorna är väldigt viktiga. Men det som förgyller vår vardag och får vår stad att kännas speciell är de små detaljerna.

Inga kommentarer: