onsdag, september 08, 2010

Barnfattigdom?

Ordet fattigdom är ett starkt begrepp som vi nog har olika förhållningssätt till. Jag har sett fattigdom på nära håll. Och det jag sett har skrämt mig. Nu dyker fattigdom upp som en valfråga. Det vore ganska bra att få upp frågan om det nu var så att fattigdom verkligen existerade i Sverige på det sätt som de flesta av oss definierar fattigdom. Problemet är att definitionen av fattigdom i Sverige bygger på att den minskar om fler får det sämre. En ganska konstig definition och en som jag tror att de flesta av oss har svårt att relatera till.

Barnfattigdomen sägs öka i Sverige och i Linköping. Och det stämmer om man köper den definition som socialdemokratin erbjuder. Problemet är att jag inte accepterar den. Deras definition bygger på att det är medianinkomsten i Sverige som är utgångspunkten. Om medianinkomsten ökar ja då är de som hamnar under den fattiga. Det som nu hänt i Sverige är att de som arbetar har fått mer över tack vare Alliansen och innebörden blir då att medianinkomsten ökar. Alltså, när inkomsten ökar för de som jobbar så får det till följd att de som inte når upp till medianinkomsten klassas som fattiag. Även om de själva inte fått det sämre. Men för att andra fått de bättre så tycker sossarna att de blivit fattiga.

Vi kan vända på det. Om fler skulle bli arbetslösa eller om vi skulle höja skatterna väldigt mycket så sjunker ju inkomsterna rent generellt, även medianinkomsten. Resultatet blir då att fattigdomen minskar eftersom fler har det sämre.

Som de flesta förstår så är det en väldigt konstig syn på fattigdom. Det är en syn som går ut på att polarisera grupper där de som får högre lön ska bekämpas. Det är en retorik som bygger på att bekämpa rikedom och inte fattigdom. Jag köper inte det.

För mig är inte det största problemet att vissa blir rikare. Jag har inget problem med att en del blir otroligt rika. Jag ser det bara som något bra. Det som jag däremot ser som ett problem det är att de som har små inkomster inte får mer. Jag vill kämpa för att höja inkomsterna för de med små marginaler. Sossarna ser som sin främsta uppgift att bekämpa de med höga. En viktig skillnad.

2 kommentarer:

Anonym sa...

www.alliansfrittsverige.nu

Anonym sa...

Problemet för dig och alliansen är ju att fler verkligen har blivit fattiga, då arbetslösheten har ökat upp till 9,5 procent.

Betydligt fler går på socialbidrag, vilket är att vara riktigt fattig (i Sverige).

Ni hade ju nån idé om att var för att skapa jobb, som ni misslyckats totalt med.

Du verkar också ha glömt bort att läsa "Jämlikhetsanden" av de båda brittiska forskarna Wilkinson och Picket.

Den texten kan vara bra för dig,ett jämlikt samhälle är bra för alla, eller är du som moderaterna ointresserade av vetenskap?

Annars är det ju bra att du vill att de allra fattigaste ska få mer att röra sig med. Men såvitt jag kan se så har du inga förslag för att höja socialbidraget och studiebidraget.

De tillhör ju inte den fina kategorin "som jobbar", utan den av alliansen smutskastade kategorin "de som inte jobbar".