söndag, augusti 08, 2010

Hur skulle ett företag i kris göra?

Tänk dig att du leder ett företag. Ditt företag har varit marknadsledande inom sitt område. Och flera av dina företrädare har varit hyllade företagsledare. Du lever med en stark företagskultur som är oerhört stolt över sitt förflutna och som aldrig missar en chans att framhålla sin tradition. Dina företrädare har alltid varit noga med att distansera sig från vissa konkurrenter som de menar jobbar med tvivelaktig företagskultur, felaktigt materialval och bristande affärsplan. Och det har gått bra för ditt företag.

Men tiderna ändras. Konkurrensen hårdnade och er position som marknadsledare var hotad. Förre VD:n lyckades förvalta företaget någorlunda bra, men på slutet var han trött och såg inte den utveckling som skedde. Han missade att förnya och dit företag gick på pumpen i flera stora affärer. Som en följd så fick han gå. Givetvis med en häftig fallskärm och en stor gård som tack för lång och trogen tjänst. Istället blev du inkallad. Du hade erfarenheten och var en av dom som jobbat oerhört länge i företagets ledning. Uppdraget var glasklart. Förnya företaget och få oss att återigen bli nummer ett.

Och det började bra. Du framhölls som förnyare och fick flera stora ordrar. Allt verkade gå din väg och de som inte trodde på dig, och de var många, verkade få äta upp sin tvivlan inför ditt ledarskap. Men nu kommer ett dilemma till dig som läser. Hur hade du agerat?

Ett tänkbart scenario hade kunnat se ut så här. Du förblindas av att allt verkar gå din väg. Du solar dig i glansen och kör på hårdare och hårdare. Men med detta så slutar du fundera på förnyelsen. Företaget har nog egentligen alltid haft en sund affärsplan. Du tror att det bara var en fråga om ledarskap och att du var precis det som behövdes. Istället för att ta in nya krafter till företagsledningen kallar du in dina gamla vänner och ni dammar av en affärsplan som ni plitat ihop på en konferensanläggning för länge sedan. Ni har en idé.

Er idé går ut på att möta konkurrensen från er största konkurrent med företagsuppköp. Först sneglar ni på en av uppstickarna. En kvarleva från IT-bubblan. Ett ungt, hippt företag som går bra. De saknar fortfarande en produkt och går ännu inte med vinst, men ni vill åt deras hippfaktor för att nå unga. Men du vet att det inte räcker. Ni behöver köpa fler företag. Och just nu finns bara ett på marknaden. Ett gammalt trött företag med en tillsynes förlegad produkt. Till saken hör dessutom att alla dina företrädare, ALLA, har skrämts av samröre med detta företag. Deras affärsplan håller inte och deras företagsledning är benhårt mot allt som du egentligen står för. De har, och misstänks än, för samarbete med korrupta och auktoritära företag utomlands. Men du vet att detta är din chans att åter bli marknadsledare. Må det bära eller brista. Du struntar i dina föregångare. Vad vet väl de gamla stofilerna. Media hyllar ju ditt ledarskap. Du kan ju få din revansch nu.

Tillsammans med de två andra företagen meddelar du att era företag nu gått ihop för att åter bli marknadsledare. Och det börjar bra. Alla verkar tycka detta är rätt väg för er. Men de gamla inom ditt företag våndas. Allt deras arbete för att hålla det suspekta företaget borta från styrelserummen håller på att raseras. Du erbjuder dem inte bara samarbete, utan också en plats i styrelsen. Kanske som ekonomichef. Förnyelsearbetet glömmer du också. För du har satsat allt på detta.

Men efter ett tag händer det saker. Du upptäcker att det går bra för ert samarbete. Men det är inte tack vare dig. Utan allt hänger på det unga företaget du köpte upp. Deras ledning hyllas, medan du hamnar i deras skugga. De reser runt och presenterar sin produktidé, men ingen sneglar ens åt din produkt. trots att du tror på dess förträfflighet. Och det andra företaget börjar bli alltmer hårdnackat. Deras VD framstår som alltmer radikal och går på tvärsen mot allt som du vet är rätt. Tillslut går det bara sämre och sämre för ditt företag. Ni tar in allt färre ordrar och framstår som mossiga. Er vinst beror uteslutande på det unga företaget. Men där börjar investerarna kräva utdelning. De vill se en produkt och inte bara en idé. Kommer detta att funka? Tveksamheten hos marknaden tilltar.

Du kallar till krismöte med ledningen. Ni har gått från att vara marknadsledare till att bli konstant tvåa. Och det verkar inte finnas något golv. Ni sjunker längre och längre ned. Ert företagssamarbete har inte gynnat er på något sätt och det unga företaget inser nu att det vore bättre för dom att gå sin egen väg. De kommer med fler och fler utspel om samgående med andra företag och du inser att den förnyelse som du var satt att genomföra hade behövts. Men nu väntar en stororder och du har inte tid att göra om. Förlorar du denna order så har ditt företag svårt att få ihop soliditeten. Samtidigt känner du hur tvivlen ökar i din företagsledning. Ditt ledarskap är alltmer ifrågasatt. Få tror längre att du klarar av detta, men de måste hålla ihop. För sådan är er företagskultur. Men alla vet. Alla pratar om det. Och du känner av det. Vad gör du?

Inga kommentarer: