måndag, augusti 09, 2010

Hur får vi Linköping att sticka ut?

Vad kan en medelstor svensk stad erbjuda som inte alla andra kan? Det är en av de frågor jag brottats med sen jag började med politik i Linköping. Vad är vår konkurrensfördel? Och hur förstärker vi de som vi har?

Handen på hjärtat. Linköping är en bra stad, men när vi reser i världen, eller för den delen i Sverige, så är det inte så att vi möts av tiotusentals nyfikna frågor när vi säger att vi kommer från Linköping. För oss som bor här är detta vårt hem. Vår plats på jorden. Men också vi behöver mer. Vi vill känna att just vårt hem är unikt. Att andra blir lite lagom avundsjuka på oss när vi säger att vi kommer från Linköping. Att de åker hem och säger, -Varför kan inte vi ha det lite mer som i Linköping?

Egentligen handlar det om vilken känsla vi vill ge i maggropen. För det är ett pirr i maggropen som är skillnaden mellan Barcelona och Dusseldorf. Den ena staden ger ett pirr, medan den andra inte lockar till särskilt många pirr.

Så frågan är vad som skapar det där pirret? Och hur når Linköping dit?

1 kommentar:

Anonym sa...

Skönt att höra detta från en politiker! Jag har inget svar, men kan bara instämma i hur viktigt det är. Jag får mer och mer känslan av att städer utvecklas allra mest av inflyttade (vilket du själv är ett gott exempel på). Detta har varit känslan under tre år i Malmö och nu senast tre år i New York. Två väldigt olika städer, jag vet, men i båda har jag träffat en hel del människor med drömmar och visoner att förverkliga. Vissa lyckas andra inte, men påfallende många av dessa människor har varit inflyttade.
Linköping behöver bli större för att kunna locka fler med drömmar och visoner att flytta in. Jag tror at Malmö är precis på gränsen i storlek och då finns ändå Köpenhamn. Därför behövs fler bostäder och större täthet. Men nytänkande behövs (eller kanske återblick). Hur kan det komma sig att de stadsdelar där folk helst vill bo är runt 100 år och äldre? Återta initiativet och bygg stad igen! Människor vill bo urbant.