måndag, augusti 16, 2010

Fler restaurangbesök för familjerna!

I fredags gick jag och några centerpartister Östergötlands första momspromenad. Med oss hade vi även Maria från Sveriges hotell & restaurangföretagare. Det vart oerhört givande och vi fick bara positiva reaktioner. Momsbloggen uppmärksammar oss nu och vi har även fått mediaintresse för promenaden.

Men frågan jag ställer mig är varför restauranger inte fått den uppmärksamheten tidigare? Vi gillar alla att gå på restaurang. Men samtidigt belägger vi dem med världens högsta moms. Tänk istället om vi kunde göra ett vanligt restaurangbesök billigare? Tänk om en vanlig familj kunde äta ute oftare med barnen och inte ha det som nu att det ska vara ett speciellt tilfälle.

Så här är saker som jag vill driva. Gör det enklare för restauranger, inget kommunalt regelkrångel. Börja fundera på öppettiderna. Måste allt stänga 03.00? Halverad restaurangmoms. Satsa mer på de utbildningar som riktar sig mot resaturanger. Och visa alla våra restauranger mer uppmärksamhet. De förtjänar det.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Flera restauranger och inga nya scienceparker, ditt framtida low tech Linköping.

Muharrem sa...

anonym,

jag hoppas att även människor inom high tech uppskattar restauranger. Jag ser inget samband mellan att satsa på fler restauranger och att inte satsa på scienceparker.