fredag, augusti 13, 2010

Dags för en saluhall i Linköping

En av de saker jag saknar mest i Linköping är en saluhall. När jag växte upp i Stockholm brukade vi åka in till Hötorget och äta kebab i Hötorgshallen. Senare upptäckte jag Östermalms- och Södermalms saluhallar. Underbara platser som säljer allt utan vakuumförpackning. Där får du känna och smaka på det som du vill köpa. Du har kunnig och engagerad personal som hjälper dig att välja rätt. Och det kanske mest underbara. Dofterna!

Alla dessa dofter som smälter samman och bildar en egen unik doft, saluhallsdoft, är något som man bara måste älska. Du kan vara hur stressad eller upprörd som helst. När dofterna omfamnar dig så rinner allt det där andra bara av dig.

Jag inser att detta inlägg börjar urarta till någon form av saluhallsorgie. Men så stor är min saknad efter en ordentlig saluhall. Och jag är inte ensam. Många jag träffar frågar mig när vi ska få en saluhall.

Hade det varit en kommunal angelägenhet så kan jag lova att det funnits en för länge sedan. Men det är väl få som på fullaste allvar skulle föreslå en kommunal saluhall.

Men det börjar hända saker. Jag får fler och fler subtila intresseanmälningar om att det vore intressant att se över möjligheten. Och varje gång så får dessa entreprenörer mina jubel med sig. Och nu är det dags att göra verkligeht av detta. Linköping behöver en modern saluhall.

Och det behöver inte vara i befintliga lokaler. Varför inte bygga nytt? Trädgårdstorget vore en perfekt plats. Tänk en modern byggnad med saluhall inuti och restauranger och caféer utanför. Trevligt va?

Här är ett vallöfte. Den entreprenör som vill starta en saluhall har mitt fulla stöd. Jag vill inte bara stödja denne, utan kommer göra allt för att också underlätta detta. Kanske prioriterad hantering på plan- eller bygglovssidan? Inga onödigt krångliga inspektioner? Samma hantering gäller de verkasmheter som kan tänkas etablera sig där. Kommunen ska göra det superlätt för er och inga hinder ska komma i er väg.

1 kommentar:

Lisa Antelius sa...

Hej hade varit trevligt att få lite av detta utlovade stöd.

MVH Lisa Antelius /Ägare av Saluhallen Matkällaren i Linköping