måndag, maj 31, 2010

Vad är en arbetsplats? Eller, jag lovar att skippa Stadshuset!

Ibland är det lätt att bli filosofisk. Eller politiker nördig om ni så vill. Igår hände det mig. Jag började fundera över att jag inte har varit i stadshuset på ganska lång tid. Rättare sagt, jag har varit i Stadshuset men bara för kortare möten och för att kolla min post. Annars har jag inte suttit ned på kontorsstolen under så värst lång tid. Det är inte så att jag har haft lite att göra. Tvätrom. Jag har haft full rulle i över tre veckor nu. Mina dagar är både dubbel- och trippelbokade. Från 9-19 är typ varje dag fulltecknad. Men de absolut flresta av dessa åtaganden är utanför Stadshuset.

Då började jag fundera över vad en arbetsplats egentligen är. Och vad har den för koppling till jobbet?

För en bilmekaniker är arbetsplatsen ganska viktig. Det är svårt att fixa bilar på andra platser än i en bilverkstad. Även om jag känner bilmekaniker som gör hembesök. För en kirurg är arbetsplatsen helt ofrånkomlig. Ingen vill nog ha en kirurg på proffessionellt hembesök. Det vill vi ha på sjukhuset. Men för många andra då? Vad innebär arbetsplatsen för en fritidsledare? Eller för en marknadskonsult? En journalist? Eller en politiker?

För mig är min arbetsplats i Stadshuset egentligen ganska värdelös. Värdelös på det sättet att det jag förväntas göra, att politiskt styra kommunen, det kan jag hantera vid särskilda möten. När jag ska ha möten så bokar jag för det mesta en möteslokal där vi kan sitta ostört (även om jag har stadshusets mysigaste kontor). Om jag ska träffa enskilda tjänstemän så finns det en mängd platser som vi kan sitta på. Fullmäktigemöten och kommunstyrelse sköter vi i särskilda lokaler. För övrigt så innebär mitt uppdrag att träffa kommunmedborgarna. Att lyssna på deras frågor och synpunkter. Vad vill de ha annorlunda gjort? Och det kan jag inte sköta från min arbetsplats.

Jag har hela tiden kontoret på fickan. Jag har en dator och en tjänstetelefon. Dessutom har jag en privat telefon (vars nummer nu tycks vara mer känt än det till min tjänstetelefon). Jag får alla skickade mail direkt till telefonen och alla samtal kopplas direkt till mig. Om jag inte svarar så är det bara att lämna ett meddelande så återkommer jag (eller varför inte prova att ringa igen). Vad jag vill säga är att allt det som det tidigare krävdes ett kontor för att sköta går nu att sköta utan ett kontor. Därför har jag valt att tillbringa så lite tid på mitt kontor som möjligt och istället göra det som förväntas av mig, nämligen träffa er.

Problemet tror jag är att för många så är politik ett jobb. Och precis som med de flesta traditionella jobb så kopplas det ihop med en arbetsplats. En fysisk sådan dit du komemr vid en bestämd tid och lämnar vid en bestämd tid. För mig känns det där så mossigt att jag nästa slår volter. Vad som är viktigt är inte hur många timmar du tillbringar på din arbetsplats, utan hur mycket du får gjort. Det är resultatet som räknas. Och jag tycker att mitt track-record är ganska bra. Bättre än de flesta andra politikers vågar jag påstå.

Så, den som vill ha en politiker i Stadshuset får nog söka sig en annan kandidat. För jag lovar att tillbringa så lite tid här som möjligt.

1 kommentar:

Anonym sa...

kommentar