onsdag, april 28, 2010

Varför pratar vi inte mer ideologi?

Idag var jag och vår ombudsman, Rose-Marie, gäster hos Sveriges Radio Östergötland för att prata om vad som får en centerpartist att hålla igång, typ. Vi pratade ideologi och värderingar. Lyssna här, ungefär 6 minuter in i sändningen. Oerhört kul! Vi pratar aldelles för lite om de grundläggande värderingarna och vad som skiljer partierna åt. Det kan ju tyckas att bara för att vi är en Allians så är vi lika. Och det stämmer väl i den mån att vi är mer olika exempelvis Socialdemokraterna och de övriga oppositionspartierna. Men vi är fortfarande fyra olika partier med olika värdergrund och i viss mån också ideologi. Där finns vi tydliga liberaler och där finns de som mer hör hemma på den konservativa delen av den politiska kartan. Därför blir det viktigt att prata om ideologier och vad vi står upp för i både vått och torrt.

Jag var ju också medförfattare till den antologi som kom ut för några månader sen, Med frihet följer ära. En bok som tar ett mer ideologiskt tag på de frågor som vi står inför och inte bara försöker förklara dom utifrån statistikövningar och sifferexercis. Läs den gärna. Sanna Rayman på SvD gjorde det och jag ler fortfarande åt hennes recenssion där hon kallar oss för politiska nördar :)

Så fram för mer ideologisk debatt. Det vitaliserar och det får politiken att hamna i ett sammanhang.

3 kommentarer:

Kapten Kalas sa...

Det är väldigt intressant att prata om ideologier. Tyvärr känner jag dock att man ibland kan haka upp sig lite väl mycket på det området. Min personliga åsikt är att man ofta inom C och CUF ibland tar liberalismen lite för långt. Det blir ibland lite som att man har liberalism för liberalismens skull. Detta är väl inget som man bör eftersträva? Jag menar, det finns väl inget direkt egenvärde i att ha ett fullt ut liberalistiskt samhälle. Hmmm... vet inte om jag får fram det jag vill säga... Är det inte bättre att försöka finna fungerande balanser som baseras på hur verkligheten ser ut istället för att blint applicera sin ideologi på alla samhällets instanser?

Anonym sa...

Inte med C eller CUF iaf, de har ju sålt ut allt till någon slags moderat praktik. Någon som gått så mycket i ledband som Olofsson och sålt ut allt vad man tror på? Nej, just det, har inte exuisterat i svensk politik.
C har ingen ideologi kvar att prata om.

Q sa...

Inte med C eller CUF iaf, de har ju sålt ut allt till någon slags moderat praktik. Någon som gått så mycket i ledband som Olofsson och sålt ut allt vad man tror på? Nej, just det, har inte exuisterat i svensk politik.
C har ingen ideologi kvar att prata om.