fredag, april 23, 2010

Stolt över mitt Linköping!

Tiden går fort. Nu är snart den här mandatperioden över och jag börjar reflektera över de gångna fyra åren. Jag kommer att under några bloggposter att summera min tid både som nämndordförande och senare också som kommunalråd. Jag ska försöka vara så öppen som det bara går och även redovisa sådant som jag anser att jag kunde gjort annorlunda och sådant som jag ångrar. Men fokus hamnar ändå främst på det som jag lyckats åstadkomma. Jag hoppas du som läsare uppskattar detta.

Stadsutveckling

Jag är i grunden en stadskille. Född och uppvuxen i miljonprogramsområden i Stockholm. Nästan så det finns lite betong i blodet. Därför har jag alltid reagerat mot att Linköping benämndes som den stora småstaden. Ofta sas detta med stolthet. Men för mig blir det fel. Antingen är man en stor stad eller en småstad. Det råder liksom inget mellanläge. Begreppet den stora småstaden är för mig en signal över att Linköping aldrig vågt välja väg, utan man har försökt vara lite av varje. Men som Sveriges femte största stad och med en så stor befolkningstillväxt som vi har går det omöjligt att vara en småstad. Inget fel på småstäder, tvärtom. Men Linköping är ingen småstad. Precis som att vi inte är en storstad. Vi är en stor stad. Och där rådde det ett visst vakum tidigare. Jag signalerade tidigt att vi skulle tvätta bort epitetet den stora småstaden och börja leva efter devisen Där idéer blir verklighet. Och så här i backspegeln kan vi se att vi tagit klivet från en småstad till en stor stad.

Linköping har en helt annan puls idag än för bara fem år sedan. Vi har en innerstad som äntligen börjar ta sig ton och verkligen börjat att leva upp. Vi har fått fler lungor i innerstan i form av S:t Larsparken, Biskopsparken och Stångåbeachen. Tryggheten har ökat eftersom vi bygger bort flera av se mest otrygga delarna, typ vid Lilla torget. Genom att satsa så medvetet på stadsutveckling så har vi fått fler butiker som omsätter mer än någonsin. Såg en siffra på att butikerna i city ökat sin omsättning med 200 miljoner årligen de senaste åren. Genom att kommunen satsat på innerstan så har fastighetsägare gjort detsamma. Kommunens 50 miljoner på fyra år har gett investeringar på c:à 500 miljoner från fastighetsägarna. Allt som allt så har vi varit lyckosamma med stadsutvecklingen i city. Och beviset på detta blev att Linköping utsågs till Årets Stadskärna 2009. Ett underbart kvitto på att vi gör helt rätt.

Det viktigaste i detta arbete har varit uthållighet och mod. Ett av mina första beslut blev att satsa på S:t Larsparken. En dyr investering som oppositionen motsatte sig och drev ganska hårt. Jag är stolt över att vi vågade stå upp för den investeringen för det innebar att övriga aktörer såg att Alliansen ville något nytt med City och att vi var långsiktiga. Jag är stolt över att vi vågade trots hård press från oppositionen.

Ångrar jag inget. Jovisst. Stångåstråket är fortfarande eftersatt. Där borde vi gjort mer. Men tiden och pengarna sa något annat. Stångåstråket kunde blivit ett riktigt lyft med en bra satsning. Nästa mandatperiodåste det åtgärdas.

Men vad tycker du som läser det här? Ge mig dina synpunkter på hur Lunköping har och bär utvecklas. Även om jag har en miljon idéer så behöver jag fler.

3 kommentarer:

Martin Björnsson sa...

Jag tycker du kan vara stolt. Det har blivit mycket bättre. Särskilt har det varit skoj att följa utvecklingen av S:t Larsparken:
jag blev glad redan av den "pragmatiska gatuplaneringen" - att lägga stenläggning där folk faktiskt gått upp stigar i gräset.

Ännu gladare blev jag när jag såg att de brister jag identifierade - glappen i stenläggningen som aldrig funkar eftersom folk har olika steglängd, avsaknad av klack på talartribunen så att man kan ställa sitt papper där - faktiskt med tiden rättades till! Det var då jag kände att det faktiskt fanns nån ny i stan, som kollade att det blev som det var tänkt och lärde sig av sina misstag. Det är så utveckling går till! :)

Saker att gå vidare med:

* Fler publika anslagstavlor - stan har ett levande kulturliv nuförtiden, och det måste *synas*! (I stället för att försöka ljuga fram en entusiasm som inte finns än, som här). :P Sånt slår alltid bakut.

* Jobba tillsammans med fastighetsägarna för att sponsra små uppstarts-butiks-"holkar" insprängda *mellan* de flashiga butikerna, så att det lilla, udda och nystartade (som inte har råd med så höga hyror) kan få draghjälp igång av det redan etablerade!

Detta ger en större mångfald i stadsbilden och en tydlig känsla att staden är till för *alla*, inte bara de flashiga och trendiga. Och fler personliga butiker och inte bara kedjor. Visionen är att en Linköpingsbo ska testa ut ett litet butikskoncept, och sen starta en kedja som sprider sig till andra städer! :D Varför nöja sig med mindre?

* Spontanidrottsplatserna är lysande. När får vi se den första spontankulturplatsen? :D Det står en liten kul "snäcka" till ingen nytta uppe i Tornby, ta den och dumpa den nånstans centralt, där folk går förbi. Skriv regler om att man får spela akustiskt i den och bytas om efter en kvart om fler står i kö. Jag lovar att dra dit med cellon, dra dit alla mina vänner med instrument, och öppna upp en scen! :)

* Se till att fixa ett kulturcentrum precis mitt i stan. Man kan ju låta Skylten bli centrum i ett kulturkvarter, det lär ju bli centralt i framtiden. Ta vara på folket som vill starta ett öppet och inbjudande dansens/musikens hus centralt! Det är Linköpings största möjlighet till utveckling just nu, enligt mig. (Och Richard Florida.)

... tja, det var några idéer varav du redan fått många via mail, men jag ville gärna posta dem offentligt också för att också möjligen inspirera andra. :) Du kan få några tusen till om du vill. ;)

Anonym sa...

En av stadens största men tyvärr underutnyttjade resurser är Folkets Park. Att krympa parken, flytta bort scener och bygga bostäder är ett stort steg bakåt.

Vart ska sedan studentorkesterfestivalen hålla hus? Hur ska folkmusikfestivalen kunna arrangeras?

Se programmet från förra årets folkmusikfestival: http://www.folkmusik.nu/festival/files/program09v2.pdf Det händer saker på alla scener samtidigt! Detta är ju helt omistligt! Försvinner denna anläggning så är det en tragedi för staden.

Anläggningen är sliten och underutnyttjad. Javisst, men att ge upp och bygga bostäder är väl defensivt. Låt kommunen ta över eller på något sätt driva parken tillsammans med föreningen. Se till att få in fler arrangemang som utnyttjar hela parken. Linköpings kulturliv kan inte bara vara hockey och artister som var stora för tio år sedan.

Alldeles bortsett från detta så har parken kulturhistoriska värden som förtjänar att bevaras intakta. Värdet av Teatern och Gula Paviljongen är inte detsamma om de flyttas. Det är den totala miljön som skapas av skogen, planteringarna och husen från olika tidsepoker som tillsammans är skyddsvärda.

/ Magnus Olert

Muharrem sa...

Martin,

Tack för din vänliga ord :) Jag kommer nog "stjäla" några av dina idéer. Superbra om småbutikerna. Kulturcentrum är också en kanonidé. Anslagstavlorna är oerhört viktiga och jag ska se vad vi kan göra ganska omgående.

Magnus,

jag håller med dig om att Folkets Park är en oerhörd resurs och att det som görs där idag höjer värdet på vårt liv. Men samtliga intressenter är med i byggprojektet och Folkets Park har sett detta som ett tillfälle att stärka sin verksamhet. Jag skulle aldrig drömma om att köra detta utan att ha alla parter med från början.