lördag, april 24, 2010

Mitt Berga och stadsdelsutveckling.

Jag fortsätter min tillbakablick på den gångna mandatperioden. Denna gång tar jag upp stadsdelsutveckling.

Jag bor i Berga. Det var hit jag flyttade när jag var ny i Linköping. Sen tog jag en sejour i Ryd under studietiden innan jag hittade tillbaka till Berga igen. Jag trivs som fisken i vattnet. Anledningen är nog det jag skrev i förra inlägget om betong i blodet. Jag är en förortskille och det spelar liksom ingen roll hur mycket kommunalråd jag blir. Förorten sitter i. Därför var det ganska ledsamt att se hur miljonprogramsområden i Linköping, liksom i de flesta andra kommuner, var lite offside i samhällsplaneringen. Visst, det hände saker. Men inte med någon långsiktighet, utan mer sporadiskt. Men nu är det annorlunda.

Under den här mandatperioden har vi lagt oerhört mycket kraft på stadsdelsutveckling. Och då menar jag inte bara miljonprogramsområden Ryd, Berga och Skäggetorp. Utan en helhet kring våra stadsdelar. Orsaken är enkel. Det bor oerhört många människor i våra stadsdelar utanför centrala Linköping. Att utveckla deras livsmiljö är att utveckla hållbarhetstänket. Att få levande stadsdelar där de boende känner trygghet, gemenskap och tillhörighet borde vara mer självklart än vad det är. Nu har vi i alla fall kommit en bra bit på vägen i Linköping.

Aktivitetsparkerna som vi byggt i Berga och Ryd är sådana succéer att jag knappt själv kan tro det. Jag har en starx utanför mig i Berga och jag kan lova att det är en av de bästa investeringarna vi gjort, någonsin. Den är aldrig tom. Spelar ingen roll om det är sommar eller vinter, där finns alltid några som sparkar boll, gungar eller hänger. Likadant är det i Ryd. Tillsammans med allt det övriga vi gör i område så har det bidragit till att minska skadegörelsen, främst klotter, och öka delaktigheten. Därför bygger vi en liknande park även i Skäggetorp.

För något år sedan flyttade vi Novemberljus till Berga. Jag kan bara säga att det blev en succé utan dess lika. Aldrig har så många människor promenerat runt Tinnerbäcken och till Berga. I samband med det satsade även Stångåstaden på att göra några innergårdar trevligare. Och det gav direkt effekt. Stoltheten rusade i höjden och ingen, INGEN, skadegörelse skedde.

Vi har satsat enormt mycket på lekplatser runt hela kommunen. Och det är medvetet. Att ge barn och föräldrar bra lekmöjligheter borde vara nämndens högsta prioritet. Vet att det låter smörigt, men barn är vår framtid och att satsa på dem är att satsa på sig själv. Vi har involverat föräldrarna i arbetet och lyssnat på vad de vill ha. Och det som varit ganska slående är att oftast kommer begäran om att hellre slå ihop flera små till en stor än att fortsätta ha flera små. Anledningen är att även föräldrar vill ha social kontakt när barnen leker och då ökar sannolikheten vid en större lekplats.

Men det finns en skugga på vår stadsdelshimmel. Jag kan öppet erkänna att jag är missnöjd med hur vi lyckades genomföra vattenlekens utveckling. Vi tog beslut om att inte satsa på en ny plaskdamm för drygt tre år sedan, men det är först i år som vi lyckats genomföra upphandlingen av den vattenlek som ska ersätta plaskdammen. Politiskt har vi drivit på, men ändå har det dröjt. Som ordförande är jag ansvarig och jag borde ha varit ännu mer drivande än jag varit. Jag borde inte ha accepterat något annat än en vattenlek redan första året. Beslutet attt satsa på en vattenlek istället för plaskdamm var rätt, men genomförandet lämnar mer att önska.

Allt som allt kan jag säga att när det gäller stadsdelsutveckling så tycker jag att vi har kommit oerhört långt den här mandatperioden. Orter som Ryd, Berga och Skäggetorp är nu naturliga delar av vår samhällsplanering och vi pratar mer om livsmiljöer än om boendemiljöer i vår kommun. Men vi kan mer. Bara att fortsätta.

Jag skulle gärna ta emot era tankar kring våra stadsdelar. Vad är bra och vad är dåligt? Vad har vi glömt och vad kunde vi gjort annorlunda? Det här är min bild, nu behöver jag din.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nåja, vart i Lambohov har ni satsat "enormt mycket" på lekparker? De flesta lekparker har försvunnit och de få som finns kvar är i mycket dåligt skick.

Anonym sa...

Son Osmanlilar..