söndag, februari 07, 2010

Var är hjärtat Östgötatrafiken?

Jag är en servicedriven person. Jag älskar när de jag jobbar med känner sig uppskattade och satta i centrum. Kan bero på att jag jobbat med mycket service och försäljning under mina dagar. Därför blir jag också tokig när jag ser hur andra missköter detsamma. När företag som borde jobba med service helt glömmer bort det och väljer att se de som de jobbar med som ett medel för att nå något annat syfte.

Har tidigare skrivit om Östgötatrafikens urusla syn på service och marknadsföring. Nu ska jag ge ytterligare exempel. Den som reser med bussarna blir just nu överöst med reklam för det nya resekortet. Och där får jag erkänna att Ö-traf nog är ngt på spåren. För resekortet känns smidigare och modernare. Men marknadsföringen av det är SÅ kass så det hjälper inte att produkten kanske är bra.

Ingenstans i reklamen nämns varför jag som kund ska köpa detta kort och på vilket sätt det underlättar för mig. Istället känns hela reklamkampanjen som ngt hämtat från Anslagstavlan. Ö-traf har helt enkelt missat att informera om varför detta gynnar kunden och däri missar de även möjligheten att få en hög acceptans för det nya resekortet. Som kund känner man istället att det återigen krånglas till för resenären. Och med det anseendet som Ö-traf besitter så skulle jag inte tro att det blir bättre nu.

Och detta är symptomatiskt för Ö-traf. De gör en hel del bra saker, men glömmer hela tiden att berätta om kundnyttan i det hela. Kontanstoppet är det kanske tydligaste exemplet.

Så, mitt tips kvarstår. Dumpa er reklambyrå. De verkar inte fatta vad service går ut på. Eller så kanske problemet sitter ngn annanstans och då är det allvarligare. Som kommunrepresentant måste jag då börja fundera på vad som är bäst för Linköpings medborgare. Kan verkligen Ö-traf leverera det som vi behöver?

1 kommentar:

Johan Lundgren sa...

Tja vad kan man säga. Kan bara hålla med dig Murre. Känns ganska märkligt att man kan köra igång ett system utan att det är fullt utbyggt. Jag förstår att man vill komma bort från kontanthanteringen men när man sjösätter ett system innan det går att hantera fullt ut så blir det automatiskt så att vi stänger ute de som åker sällan. Jag som pendlar med årskort behöver inte bry mig jag har mitt på det torra men kille (förmodligen nyinflyttad eller på besök) som skulle med expressbussen från US till Norrköping lär inte åka buss igen när han fick reda på att: 1 tyvärr kan du inte köpa biljet på bussen, inte med kort heller, 2 nej enkelbiljett kan till expressbussen köper du på resecenterum (bussen går inte ens förbi där) och 3 tyvärr kan du inte åka med ner till stan med sms-biljett. Skulle inte tro att man blir så sugen på att försöka igen då...