tisdag, februari 09, 2010

Tar du inte kvinnor i hand ska du mista rätten till stöd!

Stockholms tingsrätt dömde igår till fördel för den muslimske man som fått sin anvisning till ett arbetsmarknadspolitiskt program återkallat. Anledningen till återkallandet? Mannen var på intervju inför en praktikplats och när han fick träffa VDn så ville han inte ta i hand. Han hälsade, enligt egen utsago, istället genom att lägga handen på bröstet och nicka. Arbetsförmedlingen motiverar sitt beslut med att han "genom sitt agerande vid mötet" med företaget medverkat till att han inte erbjudits praktikplats. Enligt deras regelbok innebär det då att du mister rätten till ersättning. Men Tingsrätten dömer Af för diskriminering.

Juridiskt tror jag nog att tingsrätten har gjort allt rätt. Men för övrigt? Kom igen! Det finns så många bottnar i denna fråga så jag vet knappt vart jag ska börja.

1. Som arbetsgivare så MÅSTE jag veta att mina anställda funkar inom ramarna för min verksamhet. Om en anställd väljer att inte hälsa på vare sig kvinnliga anställda eller på kvinnliga kunder på ett sätt som den absoluta majoriteten förutsätter så är det ett problem.

2. Varför är det ingen som tar upp den kvinnliga VDns utsatthet. Hon säger själv att han hälsade på alla andra genom att ta i hand, men inte henne. Tänk vilken udda känsla för henne och vilken direkt förolämpning. En nedvärderande syn på kvinnor vill jag påstå.

Är DOs beslut att driva frågan grundad i någon form av vilja att vara PK? Jag är muslim. Främst av kulturellt betingade skäl eftersom min pappa kommer från Turkiet och religionen liksom följde med. Inte för att jag är särskilt utövande, men ändå tillhörande islam. Och som muslim blir jag oerhört upprörd när jag läser denna typ av frågor. Först på killen som vägrar ta i hand. Sen på DO som driver denna fråga med motiveringen att man ska få utöva sin religion fritt. Och den som blir lidande av detta är inte killen som fick skadestånd och inte DO som fick ytterligare en fjäder i sin hatt. Uatn det är vi sekulära muslimer. Vi som utgör den absoluta majoriteten av muslimer i Sverige. Vi får förklara oss och försvara oss in absurdum nu. Så tack för den DO.

4 kommentarer:

Johan sa...

Ja kvinnan och Arbetsförmedlingen är precis lika trångsynta som den muslimen i det här fallet. Vi är alla lika goda kålsupare :)

aa sa...

角色扮演|跳蛋|情趣跳蛋|煙火批發|煙火|情趣用品|SM|
按摩棒|電動按摩棒|飛機杯|自慰套|自慰套|情趣內衣|
live119|live119論壇|
潤滑液|內衣|性感內衣|自慰器|
充氣娃娃|AV|情趣|衣蝶|
G點|性感丁字褲|吊帶襪|丁字褲|無線跳蛋|性感睡衣|

Dayana Jadarian sa...

Håller med dig, det är just det jag menade när jag argumenterade mot burka. Sådana beteende försvårar för oss integrerade och ger energi till rasistiska krafter.

Är inte själv muslim, men kommer från Libanon, där vi har muslimer med diverse inriktningar. Jag har aldrig träffats på folk med sådan nedvärderande åsikter eller beteende.

Extremism finns i alla religioner och vi liberala måste stoppa den. Vi får aldrig tillåta att de missbrukar liberalismen.

Stoppa svenskmordet! sa...

Sverigedemokraterna i höst!