onsdag, januari 13, 2010

Ny landshövding till Östergötland!?

Vi har i ovisshet väntat i flera månader nu på att regeringen ska utse en ny landshövding till Östergötland. Under tiden har länsrådet, Magnus Holgersson, fått uppdraget som tillförordnad landshövding. Och han har gjort ett kanonjobb. Jag skulle gärna se att han blev kvar, men slapp benämningen tillförordnad. Jag tycker att det är lite respektlöst av regeringen att låta detta fortgå i ovisshet. Både mot Magnus, men kanske främst mot oss östgötar.

Men om nu regeringen har funderingar på en helt ny landshövding så har jag ett superbra förslag. Minoo Akhtarzand. Hon är Banverkets Generaldirektör fram till 1 april. Sen går ju alla transportmyndigheter samman i Trafikverket och då blir Gunnar Malm GD.

Hade äran att få sitta bredvid henne vid en middag igårkväll och jag kan bara säga att hon är precis vad vi behöver. Hon har en fantastisk uppfattning om vad som är de viktiga framtidsfrågorna och dessutom har hon en förståelse för tåg som vi är särskilt beroende av i Östergötland. Dessutom så är jag helt övertygad om att vi behöver en kvinnlig landshövding, till skillnad från andra som föreslagit landshövdingekandidater.

Vill ni träffa henne så är hon här för Transportforum som börjar idag. Passa på.

Inga kommentarer: