torsdag, januari 14, 2010

Det kollektiva resandet

Jag är ett stort fan av kollektiva resor. Egentligen har kollektivtrafiken alltid varit populär. Tänk bara på karavanerna längs Sidenvägen. Vad var de om inte godstransport och kollektivtrafik? Eller de stora fartygen som trafikerade oceanerna långt innan flygplanen. Men sen kom den stora frihetsrevolutionen med bilen och helt plötsligt kunde vi själva styra vårt resande utan hänsyn till andras behov. Världen minskade samtidigt. Vi kunde ta vår bil och åka dit vi behagade (nästan i alla fall).

Men jag tror att vi nu kommit till en annan del av utvecklingen där frihetskänslan fortfarande kommer domineras av bilen, men med starkt komplement i tåg, bussar och flyg. Men där nyttoresandet mer och mer kommer övergå till det kollektiva resandet. Jag tror att bilen inte har en framtid som det främsta resmedlet till och från jobbet. Jag vet att det alltid kommer finnas de som fortfarande behöver bilen. Och där finns även de som av princip aldrig kommer välja kollektivtrafiken. Men för oss, den generella massan, så kommer det definitivt bli kollektivtrafiken som dominerar. Överlägset.

Varför? Av den enkla anledningen att det är, och kommer än mer bli så, det bekvämaste alternativet. Stig på, bry dig inte och stig sen av. Och bekvämlighet är ett av framtidens vassaste säljargument.

Men det kräver att leverantörerna blir bra på att ge kunden det den efterfrågar. Och de måste bli superbra på att sälja rätt produkt. De måste också förstå vad det är vi efterfrågar. Viktigast kanske är att de inser att kollektivtrafik är en av de mest serviceinriktade tjänstesektorerna. Om detta inte efterlevs så förlorar vi alla. Därav min tidigare fråga kring chaufförernas attityd.

Uppenbart är att det finns fler där uta som anser att attityderna hos busschaufförerna är en viktig fråga. Även om det inte är statistiskt säkerställt med 6 kommentarer, så är det en tendens. För mig återstår då bara att fortsätta jobba med fråga.

Låt mig göra några ytterligare reflektioner som kanske kan agera som svar också.

Karlstadsbuss har hittat ett bra sätt att jobba med tidtabeller live. Du kan i realtid se hur länge det är kvar tills bussen kommer och slipper stå ute och vänta. Skönt kalla dagar som dessa. Du kan få informationen direkt till mobilen. Östgötatrafiken, fixa tack!

Börja med att se över attityden hos all personal. Återigen, karlstadsbuss gjorde en undersökning bland resenärernas syn på chaufförernas attityd och det visade sig vara si och så med attityden. Med den insikten påbörjades ett aktivt jobb och bara nått år senare hade svaret på chaufförernas attityd stigit ganska dramatiskt. Och samtidigt ökade det kollektiva resandet lika fort. Östgötatrafiken, fixa tack!

Det finns många goda exempel att hämta, men tyvärr härör inga av dessa från vår egen länstrafik. Vi har en oerhörd "resa" att göra innan vi kan få en så pass god kollektivtrafik som vi förtjänar. Tyvärr är vår egen syn fortfarande den av transportörens, inte serviceleverantörens. Vi talar glatt om våra nya glänsande tåg eller bussar, men sällan om hur vi jobbar med attityder och med service.

Exempelvis. Hur kan man ha en reklamskylt på bussen där det står, "Visste du att du endast betalar 40% av vad resan egentligen kostar? Resten står ägarna för."

Jag får nästan hjärnblödning varje gång jag ser den skylten. Vad är det för j...a säljargument? Skulle jag välja bussen för att någon annan subventionerar priset? Och förresten, vem är det som är ägare? Jo, kommunerna och landstinget som uppenbarligen (enligt skyltens logik) har en helt magisk skattkista där pengarna bara dyker upp. Skylten borde egentligen lyda så här, "Visste du att du endast betalar 40% av resan vid varje tillfälle? Allt annat tar vi på din skattsedel." Östgötatrafiken, fixa tack!

1 kommentar:

Robin sa...

Klockrent inlägg, Murre!