söndag, januari 10, 2010

Busschaufförer. Serviceinriktade eller inte?

I fredags skulle vi gå ut och äta med några vänner. Något som inte händer så ofta nu förtiden. Vi bokade bord och piffade till oss. Tog oss till restaurangen i god tid bara för att då få ett samtal från våra vänner som sa att de nog skulle bli försenade. Orsak? Det hade inträffat en incident på bussen framför och busschauffören skrek och gormade åt allt och alla. Inklusive sin kollega från bussen som körde våra vänner. Det hela handlade om att bussen inte fått företräde vid en avsmalning och bussen krävde att bilen skulle backa för att släppa fram honom. Problemet var att bilen, med en gammal man bakom ratten, körde fast i en snöhög och kom ingenstans. Chuaffören vägrade prompt att flytta på sig utan valde att ringa polisen, som säkerligen inte hade viktigare saker att göra en fredagkväll. Inga övertalningsförsök hjälpte, utan busschauffören skrek och hotade alla som hade en avvikande åsikt. Så vännerna fick gott vänta tills polisen kom c:a 30 minuter senare, bara för att be busschauffören att backa.

Händelsen kan ju ses som en sån där berättelse som man drar vid olika tillfällen om udda situationer man varit med om. Men när jag berättat om detta för andra så får jag reaktionen, "Ja, men Linköpings busschaufförer är inte serviceinriktade". Många verkar ha träffat på chaufförer som inte är trevliga. Det har hänt mig ett par gånger, men jag har avfärdat det med att alla har ju dåliga dagar på jobbet. Nu får jag istället bilden av att det är en generell attitydsfråga hos busschaufförerna. Kan det verkligen stämma?

Jag har ju samtidigt träffat chaufförer som är oerhört serviceminded. Som hälsar och är hjälpsamma. Så jag vet inte vad jag ska tro. Det som är ganska uppenbart är att det väcker en hel del frågor. Kollektivtrafiken är en offentligt finansierad verksamhet. Det är samtidigt en servicetjänst, inte en transportverksamhet. Den ska ha kundperspektiv som främsta ledord. Om det då är så att verksamheten inte lever upp till dessa krav så har vi ett bekymmer. Och jag som ansvarig politiker måste då ta detta på allvar. Är inte den skattebetalande kunden främsta prioritet så måste vi lyfta frågan.

Men om detta inte stämmer så tycker jag ändå att frågan är viktigt. För då måste Östgötatrafiken börja jobba på att faktiskt ändra den attityd som verkar finnas kring busschaufförerna. Är det en orättvis beskrivning så behöver chaufförerna upprättelse.

Vad tycker du? Här behöver jag hjälp. Är Linköpings busschaufförer serviceinriktade eller inte?

10 kommentarer:

Anonym sa...

De är väl bra så länge allt följer rutinen, har själv aldrig haft några problem med busschaufförer. Däremot vet jag att man ska akta sig noga för dem i trafiken, eftersom de kör ganska "vådligt".

Däremot kan jag tänka mig att de kan surna till om nåt händer, precis som du skriver. De är väl lite som flygplatspersonal, de har "rättigheten" att vara sura av nån anledning. Det är väl så, ju fler människor man träffar i sitt arbete, desto mer ogillar man mänskligheten.

Lena sa...

Jag åker och har åkt ganska mycket buss och det är väldigt stor skillnad mellan expressbusschaufförerna/förare på landsbygdslinjerna, vilka är väldigt duktiga och trevliga, och innerstadsbussförarna. De senare är tyvärr ofta både otrevliga (vägrar hälsa och snäser ilsket när en passagerare frågar något), har dålig koll (t ex på omläggning av turer) och kör riktigt uselt så man blir alldeles rädd. Det finns några bra chaufförer som skojar lite och kör säkert och är serviceinriktade, men de är inte majoritet enligt min uppfattning.

Sophia sa...

Jag håller med Lena. När jag för några veckor sedan åkte landsbyggdslinje för första gången på mycket länge var jag förstummad. Kompetens (jag var ute och åkte i det stooora snöfallet före jul) var slående liksom det trevliga bemötandet.

I Linköping kör man farligt. Att pensionärerna inte faller i gången är ett under vid de tvära inbromsningar och rivstarter som är vanliga, man missar hållplatser och är sällan särskilt trevliga. Undantag finns förstås.

Sophia sa...

P.S. Personalen i kassan på resecentrum är även de ett kapitel.
Jag är där inte ofta, men samtliga gånger har jag slagits av långsamheten och fallenheten för att börja diskutera, eller snarare tjafsa, med resenärer som har uppenbart bråttom. Jag kan dock haft otur.

Martin Björnsson sa...

Hehe. Kul att nyheten om hur man känner sig som kund hos
Östgötatrafiken råkat bubbla upp till kommuntoppen. Och tack för att vi blev tillfrågade.

Mina synpunkter (och länkar till en massa andra) finns i ett inlägg på min egen blogg:

http://hjarnfilspan.blogspot.com/2010/01/svar-till-muharrem-demirok-om.html

Anonym sa...

Ursäkta om jag skriver en kommentar som är något off topic (som det heter på renaste svenska). Var hittar man en lista över samtliga hållplatser som en busslinje trafikerar? Det står ju numera inte i tidtabellerna.

/ Magnus Olert

Anders W sa...

Jag tycker generellt att bussförarna är mycket trevligare här, än i Stockholms län där jag tidigare har bott. Men jag kan hålla med tidigare läsare om att de borde köra bättre.

Anonym, i Reseplaneraren, under "Detaljerad resa" ser du hållplatserna du passerar. På kartan ser du också hållplatserna.:
http://www.ostgotatrafiken.se/templates/WidePage____10680.aspx

Karin sa...

Hej!

Jag har varit med om tre incidenter på kort tid. Jag beskriver dessa mycket kortfattat så du orkar läsa:

1. Min man skulle betala en enkelbiljett på lokalbussen och tryckte i vanlig ordning Vx följt av att hålla kortet mot läsaren. 115 kronor istället för 15 kronor drogs, troligtvis på grund av att resenären innan inte hade gjort som man bör. Då vi besöker resecentrum och Östgötatrafikens kundcenter får vi svaret att köpet inte kan hävas eller justeras. Personen som stod i kassan var tvungen att fråga annan personal, så minst två personer står bakom denna information.

2. Jag, min man och mina gamla föräldrar skulle i helgen åka buss och göra en övergång. Då mina föräldrar inte hade något kort pratade jag med chauffören som tog betalt för oss alla på mitt resekort. Vid övergången hävdar den nya chauffören att vi inte har betalat för resan och kräver ny betalning då vi inte har kvitto på det förra köpet. Jag ber då (såklart) om ett kvitto på det andra köpet som vi tvingas göra, men jag nekas både kvitto och kontakt via trafikledningen till den första chauffören. Resultatet var ledsna och upprörda föräldrar.

3. På grund av punkt 2 ovan bestämmer sig min gamla mor för att köpa ett eget resekort, eftersom det verkar vara så problematiskt att resa flera personer på ett och samma kort. I morse skulle hon använda kortet för första gången. Bussen var överfull då vi steg på och därför såg hon inte att det fanns en betalstation längre bak i bussen. Hon ber mig hjälpa henne då det är första gången hon ska använda sig av kortet och därmed stannar jag vid första betalstationen istället för att gå till den andra. Efter ett par sekunder skriker chauffören åt oss båda och säger att vi omedelbart ska flytta oss längre bak i bussen då vi blockerar vägen. Min mor har redan påbörjat köpet och det tar några sekunder till innan vi kan flytta på oss och vi får ännu en högljudd utskällning som även andra resenärer nu börjar reagera på. Min mor flyr så gott hon kan så långt bak i bussen som möjligt. Jag kommer aldrig mer att åka med Östgötatrafiken då mina gamla föräldrar besöker mig, de var mycket illa berörda för hur de blivit bemötta.

4. En parentes då jag såg tidigare kommentarer på ditt inlägg, jag har varit med om att en gammal farbror har fallit omkull och slagit sig illa på grund av chaufförernas körstil. Hur det gick för honom vet jag inte, men bussen var tvungen att stanna mitt i trafiken för att någon skulle kunna hjälpa mannen på fötter.

Min uppmaning till dig som är politiker: Tänk noga på att vi ska värna om vår miljö, att åka kollektivt är ett mycket bra sätt att göra det på, men tyvärr har jag alltför många tråkiga erfarenheter av Östgötatrafiken, så jag tar bilen istället.

Karin sa...

Hej!

Jag har varit med om tre incidenter på kort tid. Jag beskriver dessa mycket kortfattat så du orkar läsa:

1. Min man skulle betala en enkelbiljett på lokalbussen och tryckte i vanlig ordning Vx följt av att hålla kortet mot läsaren. 115 kronor istället för 15 kronor drogs, troligtvis på grund av att resenären innan inte hade gjort som man bör. Då vi besöker resecentrum och Östgötatrafikens kundcenter får vi svaret att köpet inte kan hävas eller justeras. Personen som stod i kassan var tvungen att fråga annan personal, så minst två personer står bakom denna information.

2. Jag, min man och mina gamla föräldrar skulle i helgen åka buss och göra en övergång. Då mina föräldrar inte hade något kort pratade jag med chauffören som tog betalt för oss alla på mitt resekort. Vid övergången hävdar den nya chauffören att vi inte har betalat för resan och kräver ny betalning då vi inte har kvitto på det förra köpet. Jag ber då (såklart) om ett kvitto på det andra köpet som vi tvingas göra, men jag nekas både kvitto och kontakt via trafikledningen till den första chauffören. Resultatet var ledsna och upprörda föräldrar.

3. På grund av punkt 2 ovan bestämmer sig min gamla mor för att köpa ett eget resekort, eftersom det verkar vara så problematiskt att resa flera personer på ett och samma kort. I morse skulle hon använda kortet för första gången. Bussen var överfull då vi steg på och därför såg hon inte att det fanns en betalstation längre bak i bussen. Hon ber mig hjälpa henne då det är första gången hon ska använda sig av kortet och därmed stannar jag vid första betalstationen istället för att gå till den andra. Efter ett par sekunder skriker chauffören åt oss båda och säger att vi omedelbart ska flytta oss längre bak i bussen då vi blockerar vägen. Min mor har redan påbörjat köpet och det tar några sekunder till innan vi kan flytta på oss och vi får ännu en högljudd utskällning som även andra resenärer nu börjar reagera på. Min mor flyr så gott hon kan så långt bak i bussen som möjligt. Jag kommer aldrig mer att åka med Östgötatrafiken då mina gamla föräldrar besöker mig, de var mycket illa berörda för hur de blivit bemötta.

4. En parentes då jag såg tidigare kommentarer på ditt inlägg, jag har varit med om att en gammal farbror har fallit omkull och slagit sig illa på grund av chaufförernas körstil. Hur det gick för honom vet jag inte, men bussen var tvungen att stanna mitt i trafiken för att någon skulle kunna hjälpa mannen på fötter.

Min uppmaning till dig som är politiker: Tänk noga på att vi ska värna om vår miljö, att åka kollektivt är ett mycket bra sätt att göra det på, men tyvärr har jag alltför många tråkiga erfarenheter av Östgötatrafiken, så jag tar bilen istället.

Karin sa...

Hej!

Jag har varit med om tre incidenter på kort tid. Jag beskriver dessa mycket kortfattat så du orkar läsa:

1. Min man skulle betala en enkelbiljett på lokalbussen och tryckte i vanlig ordning Vx följt av att hålla kortet mot läsaren. 115 kronor istället för 15 kronor drogs, troligtvis på grund av att resenären innan inte hade gjort som man bör. Då vi besöker resecentrum och Östgötatrafikens kundcenter får vi svaret att köpet inte kan hävas eller justeras. Personen som stod i kassan var tvungen att fråga annan personal, så minst två personer står bakom denna information.

2. Jag, min man och mina gamla föräldrar skulle i helgen åka buss och göra en övergång. Då mina föräldrar inte hade något kort pratade jag med chauffören som tog betalt för oss alla på mitt resekort. Vid övergången hävdar den nya chauffören att vi inte har betalat för resan och kräver ny betalning då vi inte har kvitto på det förra köpet. Jag ber då (såklart) om ett kvitto på det andra köpet som vi tvingas göra, men jag nekas både kvitto och kontakt via trafikledningen till den första chauffören. Resultatet var ledsna och upprörda föräldrar... (forts följer...)