tisdag, januari 19, 2010

Att q-märka eller inte

En underlig fråga har dykt upp på mitt bord. Länsstyrelsen har gått igenom länets regleringar i detaljplaner av fastigheter i kommunerna och kommit fram till att Östergötland har få byggnader som är q-märkta. Q-märkning innebär att byggnaden klassas som kulturminne och kan reglera i stort sett allt från användning till färg och vilka planteringar som får ske. Lovvärt kan tyckas för att skydda vårt kulturarv. Men då måste det ju först vara ett problem där kulturbyggnader förfaller. Och så är inte fallet. Utan Lst skapar en eld där det inte finns rök. De flesta av våra kulturbyggnader ägs privat och sköts exemplariskt. Och det är ganska självklart. Äger jag något så månar jag oxå omdet, annars förlorar jag själv på det.

I botten av Lst tyckande ligger en vanlig offentlig sjuka där det privatas motiv alltid framställs som tvivelaktiga och det måste till ett starkare offentligt skydd. Bah, säger jag. De bäst skötta byggnaderna ägs av privata eller föriningägda bolag . Att misstänkliggöra dem och öka det byråkratiska oket skulle få helt motsatt effekt och utarma vårt kulturarv. För vem vill äga en byggnad där dina intressen alltid ska ifrågasättas av andra? Och då återstår bara för det offentliga att kliva in. Hur många kulturbyggnader tror ni kommunen kan äga?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Har du inte varit i Skäggetorp eller Rosengård och tittat på privatägda fastigheter?

Anonym sa...

Har du inte varit i Skäggetorp eller Rosengård och tittat på provatägda fastigheter?

Joakim Nordström sa...

Jag håller fullständigt med dig, vi har samma sak på tapeten i Hedemora just nu. Blir q-märkningen för snäv kan ingen använda lokalerna i moderna sammanhang.

MVH
Joakim