söndag, december 13, 2009

Nässugen

Tänk att det fanns sådana fantastiska uppfinningar i världen att jag inte kände till dem förrän helt nyligen. Nässugen! Måste vara ett underverk och helt klart värt ett nobelpris. Men nyttan och vetskapen uppstod först när mina egna barn blev förkylda. Att höra hur de små snörvlade utan att kunna förmå dem att fräsa ut gegget i näsan var rätt frustrerande. Sökte desperat efter hjälp och fram kom en makapär med slang och filter å allt. Näsfrida. En nässug av mer primitiv modell. Tanken är att denna ska föras in i barnets näsa och sen suger föräldern ut allt gojs som finns där. Urk? All kärlek i världen kan inte hindra mig från att tycka att detta är aningens äckligt. Så sökandet gick vidare och till slut hittar jag vad jag sökte. En nässug som fungerade utan att jag behövde använda mina läppar som snorpuffar. Den är väldigt enkel men ack så effektiv. Du använder bara baksuget från en plastboll och tjoff så flyger allt snor i näsan ut. Jag erkänner, det är inte helt mysigt. Men den funkar superbra och barnen mår mycket bättre efteråt.
Så ett litet tips till alla som inte skaffat sig en nässug. Gör det! Se det som årets julklapp alla far- och morföräldrar.

4 kommentarer:

Leif Nixon sa...

Näsfridan har ju förvisso ett filter. Men jag känner inte riktigt att jag litar tillräckligt mycket på det filtret...

Anonym sa...

Oho...jag är nog för nya uppfinningar för det mesta..men detta!? Under min korkek använder vi näsdroppar som löser upp det hela så fint. Jag tror att det är värt att fira att man inte är småbarnsförälder år 2009 :-)/m v h Lillemor Nordh

Muharrem sa...

Leif,

känner precis likadant. Just tilliten till filtret är inte på topp =).

Lillemor,

först kör man med nässugen och sen med nässpayen. Inga mer snörvliga ungar som det var när jag växte upp.

Anonym sa...

Säkert en bra grej, men tyvärr så är det ju en fördel att vara täppt i Linköping. Så att man inte känner den hemska lukten som Svensk Biogas sprider.