torsdag, december 10, 2009

Min turné bland landsbygdsföretagen fortsätter

Under mitt första år som kommunalråd så har jag tagit på mig att göra en turné bland kommunens företagare. Mest för att lyssna och lära. Kanske också för att få nya idéer som inte alltid kommer fram i de starka lobbygruppernas agenda. En hel del av de företag jag besöker har sin lokalisering på vad som kallas landsbygden, d v s utanför stan. Helt otroligt vilka livskraftiga företag vi har på landsbygden i Linköping. Och då talar jag inte bara om traditionella företag kopplade till den agrara näringen.

Idag var jag t ex och besökte Ventkontroll utanför Linköping. Ett fantastiskt företag med drygt 60 anställda och en skyhög omsättning. Goda framtidsutsikter och ett härligt driv. Skönt att träffa denna sorts entreprenörer. De ger också en helt annorlunda bild av landsbygden än vad många har. De är i högsta grad medansvariga för kommunens tillväxt och utan dessa skulle vi inte ha den fantastiska stad vi har.

Men de kan också ge en motvikt till de som bor på landsbygden och ibland tar på sig en självutnämnd roll som uttolkare av landsbygdens behov. De bevisar att det inte bara är problem, utan att där finns oerhörda möjligheter. Därför är den kanske viktigaste landsbygdsfrågan just den om företagandet och entreprenörskapet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, troligen sa det ar