måndag, november 23, 2009

Vi lovar! Eller, kommunen är till för medborgarna.

Allians för Linköping hade bland sina löften till väljarna att det skulle ske en hel del förenklingar. Medborgarens behov skulle sättas mer i centrum och kommunen skulle bli mer serviceinriktad. En hel del har skett på detta område. Idag levererade vi ytterligare en bit i vårt arbete med medborgarfokus. Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen levererade 12 löften till medborgarna med uppmaningen att sätta oss på prov.

Vad sägs om löfte 2? Vi prioriterar alltid enkla bygglovsärenden. Beslut fattas inom 3 veckor.

Eller löfte 6? Vi lagar håligheter, så kallade potthål, i gator och gång- och cykelbanor inom tre dagar från det att anmälan kommit in till oss.

Varför inte ta en titt på löfte 9? Vi sopar och saltar prioriterade gång- och cykelbanor när det snöat minst en centimeter. Övriga gång- och cykelbanor plogas och grusas när det kommit minst
tre centimeter snö.

12 löften som samtliga ansvariga politiker och tjänstemän står bakom och kommer göra allt för att leva upp till. Inte dåligt att kunna ge 12 så pass starka löften. Eller?

2 kommentarer:

ChristerG sa...

Ska testa löfte 6. Felanmälde en avgrävd cykelbana med vassa asfaltskanter i Östra Valla ikväll. Så när jag cyklar hem från jobbet på fredag ska det vara fixat.

Intressant att se eftersom jag för ett par år sedan gjorde motsvarande för en cykelbana i Mjärdevi så tog det snarare 300 dagar utan att det fixades. Året efter när jag jobabde på samma plats var det cykelbart igen.

ChristerG sa...

Ska testa löfte 6. Felanmälde en avgrävd cykelbana med vassa asfaltskanter i Östra Valla ikväll. Så när jag cyklar hem från jobbet på fredag ska det vara fixat.

Intressant att se eftersom jag för ett par år sedan gjorde motsvarande för en cykelbana i Mjärdevi så tog det snarare 300 dagar utan att det fixades. Året efter när jag jobabde på samma plats var det cykelbart igen.