onsdag, november 11, 2009

Sodiumbisulfit till middag någon?

Tänk vad mycket konstigt vi stoppar i oss. Hälften av det vi äter är säkert inget som ingår i det vanliga receptet, men i industriell produktion så handlar det om att hitta billiga subsitut som håller både i livsmedelsängden och i vinstrapporten.

Gick i affären idag och såg att de sålde smet till raggmunk. Jag gillar raggmunk. Det är riktigt gott. När jag sen läste innehållsförteckningen så kände jag plötsligt inte samma lust som innan. Vatten, vetestärkelse, potatisstärkelse, salt, lökpulver, modifierad majsstärkelse, konserveringsmedlet kaliumsorbat, citronsyra, kryddor, gurkmejaextrakt och antioxidationsmedlet sodiumbisulfit. Inget av det som jag har i mitt recept till raggmunkar. Jag brukar ha både ägg och potatis, men aldrig kaliumsorbat eller sodiumbisulfit.

Tänk vad sjukt egentligen att vi knappt bryr oss om vad vi sätter i oss. samtidigt så är vi oerhört måna om hur vi ser ut. Vi kanske är så upptagna av vår utsida att vi glömt vår insida.

En sak är dock säker. Mina barn ska aldrig serveras raggmunk från färdig smet hemma.

1 kommentar:

Anonym sa...

Klok pojke!!!
För övrigt har jag en egen metod... Jag äter inte raggmunk!
Leif i Vby