onsdag, november 04, 2009

Sista ordet inte sagt om kameror.

Idag har justitiedepartementet fått in ett förslag till ny kameraövervakningslag från kameraövervakningsutredningen. Inget direkt revolutionernade. Men det är intressant att läsa att man ska göra en lag av två och stärka integritetsskyddet. Det kanske viktigaste för mig blir när jag läser,
Utredningen har funnit att länsstyrelsernas tillämpning inte är enhetlig och
det finns ett behov av en ökad samordning och information på
kameraövervakningsområdet. Utredningen föreslår därför att Datainspektionen ska ha det centrala ansvaret för tillsynen när det gäller tillämpningen av
kameraövervakningslagen.

Datainspektionen har väl aldrig gjort sig kända för att vara några övervakningsivrare direkt varför jag känner mig tillfreds med detta. De skriver bl a annat "vi skyddar din integritet i IT-samhället". Känns tryggt att veta att den myndighet som ska ha det centrala ansvaret faktiskt ser som sin huvuduppgift att säkra den personliga integriteten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Utdrag ur regeringens beslut idag:
Kameraövervakning med rätt att spela in bilder i butikslokaler föreslås bli tillåtet efter anmälan. I dag krävs tillstånd. Den tid som material från kameraövervakning av plats dit allmänheten har tillträde får sparas föreslås förlängas från en månad till högst tre månader.

Glädjande att regeringen förstår att kameraövervakning är viktigt och underlättar för handeln.

Muharrem sa...

Anonym,

du väljer visst att misstolka mig. Jag tror att det finns flera platser som är i behov av kameror. Just butiker är svårt drabbade av brottslighet och där kan de faktiskt bevisa detta. Men även att kameror ger effekt.

Bara en liten synpunkt. Du verkar tro starkt på kameror och deras effekt. Kör du även med argumentet, -Den som har rent mjöl i påsen har inget att dölja? För då känns det konstigt att kommentera anonymt. Eller?