tisdag, oktober 06, 2009

Jag håller inte med dig Staffan!

Tyvärr har jag inte hängt med de senaste dagarna och därför missat motionen från Staffan Danielsson och Lennart Pettersson om gränser för burka och nikab. Och nu när jag har uppmärksammat den så är jag chockad. Jag känner inte Lennart och kan därför inte säga om jag förväntade mig detta eller inte. Men Staffan känner jag väl och jag kan säga att detta såg jag aldrig komma från honom. Jag erkänner, jag är besviken. Mer av att det kommer från honom än att det kommer överhuvudtaget.

Jag kommer inte stödja Staffan i detta förslag. Först och främst för att det är ett så oerhört kontraproduktivt förslag. På någon nivå så kan jag förstå att motionen är skriven i ett försök att hjälpa kvinnor som är förtryckta. Och det kan vi nog alla ställa upp på. Men att göra kvinnorna till måltavlor i försöket att frigöra dem är som korsriddarnas försök att kristna folk genom att hota dem till livet. Det leder bara fel.

Risken med detta förslag är att de som förtrycker nu får ytterligare en yttre motståndare att peka på och säga att, - dessa vill bara muslimer illa och därför måste vi distansera oss ännu mer från samhället. Och hur kommer du då åt de kvinnor som kanske behöver hjälp?

Snälla Staffan, säg att detta var ett misstag. En motion skriven i stundens hetta. Vad som helst. Säg bara inte att du menar det.

5 kommentarer:

Staffan Danielsson sa...

Hej Muharrem

Mycket svår och känslig fråga, jag instämmer.

Varför jag ändå lyfter fram frågan har jag utvecklat i ett färskt inlägg på min blogg, ser fram mot dialog även med dig där!

www.staffandanielsson.blogspot.com

Staffan Danielsson sa...

ursäkta; http://staffandanielsson.blogspot.com

Anna Drott sa...

Lever man längre om man firar födelsedagar??? Det borde göra mig till en gammal kvinna med mina sex syskon och en hoper andra släktingar! :)

Inge sa...

Frihet, så länge det inte skadar någon annan. Vem skadas av en burqa/niqab som någon bär frivilligt? Ingen.

Att förbjuda burqa/niqab döljer bara symptomen. Risken blir att kvinnor som idag tvingas till att bära dessa täckande kläder blir tvingade att stanna hemma istället.

Det är förtrycket i sig som man ska bekämpa.

Anonym sa...

bra start