torsdag, oktober 15, 2009

Då var det klart. FRA gäller.

Ja, det blev som väntat ingen direkt dramatik i gårdagens omröstning om FRA. Regeringspartierna körde på med att det egentligen inte var önskvärt, men ändå nödvändigt. Oppositionen talade vitt och brett om att riva upp lagen. Men jag hörde aldrig dem säga om de kommer ersätta den med något annat eller inte. Sossarna är ju inga stora motståndare mot lagen i grunden eftersom det faktiskt är deras skötebarn från början. Så, nu är det klart. FRA, med ändringar, gäller.

Jag är övertygad om att detta kommer att komma tillbaka och bita regeringen i baken. Och mest av allt kommer centerpartiet att känna av det bettet. Vi skulle hanterat frågan annorlunda, men det är ingen idé att gråta över spilld mjölk. En majoritet av partimedlemmarna och riksdagsledamöterna valde en annan linje än de av oss som var emot lagförslaget och det måste vi respektera.

För mig är det dock inte över i integritetskampen. Jag ska göra allt vad jag kan. Inga övervakningskameror ska komma till utan att dess nytta kan bevisas. Inga nya förslag ska få passera utan att det är belyst ur ett integritetsperspektiv. Det är ett löfte.

Inga kommentarer: