fredag, september 11, 2009

Vad hände i Bryssel?

Jag hade en fantastisk tid i Bryssel. Jobbigt, men oerhört kul. Har blåsor på bägge fötter och ganska sliten efter allt spring. Tror jag hann med att träffa hela Bryssel :) I alla fall de som jag behövde träffa. Jag är övertygad om att vi gjorde ett bra intryck och att vi kommer se en hel del effekter av denna resa. Lyssna här. Samtidigt så insåg jag att vi behöver intensifiera arbetet med Bryssel. Vi jobbar och lobbar oerhört mycket mot Stockholm, men det är inte lika självklart att göra det mot Bryssel. Istället splittrar vi vårt internationella arbete genom att arbeta med flera olika trådar. Bl a Kina.

Jag anser att vi istället borde ha en tydlig prioriteringslista för kommunen. Allt inom EU är prio 1, EUs närområde prio 2, USA, Kina och liknande länder prio 3 och resten av världen prio 4. Vi måste bli bättre på att arbeta strategiskt mot Bryssel. Det är där allt händer och det är där vi har möjlighet att påverka. Sverige har ett oerhört gott renomé. Man kan faktiskt säga att vi har ett rykte som inte står i proportion till vår storlek. Men det är ett betyg som säger att vi är bra, särskilt inom miljö- och klimatområdet. Linköping har där möjöligheten att bli en verklig föregångare inom EUs miljö- och klimatsatsningar. Vi kan vara det främsta skyltfönstret.

Inga kommentarer: