fredag, september 25, 2009

Länsstyrelsen vågade där kommunstyrelsen fegade

Den senaste tiden har kameror tagit stor plats på min blogg. Jag ska försöka att inte trötta ut er med enbart kamerafrågor, men den här gången kan jag inte hjälpa det. Jag fick idag reda på att länsstyrelsens jurister inte godkänner Veolias ansökan om kameraövervakning, utan begär in kompletteringar. Det ska bl a framgå vad de befintliga kamerorna inneburit, fullständigt med polisrapporter och kostnadsberäkningar. De vill också se vad de gjort förutom kameror och vad de kan tänkas göra. Veolia ska också redovisa vilka turer som är brottsutsatta och vid vilka tider, för att kunna se vad kotstant övervakning innebär.

Jag kan inte annat än lyfta på hatten åt dessa jurister. De vågar göra det som kommunstyrelsen tyvärr fegade ur på. Centerpartiets och folkpartiets förslag var just att begära in kompletteringar, men i kompromissens anda så landade vi gemensamt i en återremiss för att "utreda" frågan. Nu får vi se vad dessa kmpletteringar kommer ge.

Som lite kuriosa bifogar jag den senaste repliken från Veolia tillsammans med Kommunal på min och Bengt Olssons (fp) debattartiklar. Där framgår vilken värdering de lägger i den personilga integriteten ganska tydligt,
Kameraövervakning kostar pengar och är absolut inte den enda lösningen, men
den är för viktig för att stoppas av ett integritetsproblem som inte finns.
Just det ja, ett integritetsproblem som inte finns.

Inga kommentarer: