lördag, september 19, 2009

Bilfritt i innerstan idag

Idag sker ngt annorlunda i Linköping. Storgatan stängs av för biltrafik och vi lägger istället ut gräsmattor och solstolar. Ut kommer också handlarna från butikerna runt Storgatan för att visa upp sig mitt i gatan. Det blir en folkfest med syfte att visa på en alternativ användning av stadens gaturum. Själv kommer jag glida omkring på en Segway. Detta är "Reclaim the streets" fast på riktigt.

Jag tycker om att åka bil. Men ibland måste vi ställa oss frågan om alla resor är nädvändiga att göra. För dom som har långa resvägar eller bor på orter utan bra tillgång till samhällsservice eller kollektivtrafik finns inga riktiga alternativ. Men för den stora majoriteten som bor i tätorten så finns fullgoda alternativ till bilresan.

Men många hävdar bekvämlighetsskäl och tidsvinst. Jag har gjort en tidsstudie för egen del och kom fram att tiden som går åt till att ta sig från dörr till dörr (hemmet och jobbet) så var bussen det färdmedel som var snabbast. Jag behöver ju inte parkera bussen. Så för min del finns inga andra ursäkter än lathet om jag väljer bilen.

Därför är den här typen av arrangemang som vi anordnar oerhört viktiga för att öka medvetandet. Jag har redan fått oerhört många reaktioner från folk som tycker att vi borde stänga av Storgatan för trafik under alla dagar. Tänk vad som skulle kunna göras av innerstaden då?

Inga kommentarer: