fredag, augusti 07, 2009

"Fuck you-money"

Ursäkta ordvalet i min rubrik, men jag tycker den passar bra till denna text. För jag gillar begreppet "Fuck you-money", eller som Ann Wibble uttryckte det ganska svenskt "alla borde ha en årslön på banken".

Jag vet att detta begrepp är kontroversiellt, men kan inte riktigt förstå varför. Jag inser dock att för de flesta så är det nog en ganska avlägsen dröm att ha en så stor buffert på banken, en mer så att bli ekonomiskt oberoende. Men borde ändå inte vår ambitionsnivå vara att försöka ge alla möjligheten till ett liv där lönen ger utrymme för just ett buffertsparande? Det skulle vara riktig löntagarmakt.

Tänk att kunna sluta på sitt jobb som man inte trivs på utan att behöva oroa sig för karensdagarna hos a-kassan. Eller tänk att kunna göra verklighet av sina drömmar och starta den där lilla butiken utan att vara helt utlämnad åt bankernas välvilja och ALMIs byråkrati. Tänk att inte behöva vara beroende av andras åsikter om hur du ska leva ditt liv.

Många rådgivare talar om en ekonomisk buffert för att kunna använda när tvättmaskinen går sönder eller när barnen behöver nya glasögon. Och detta är precis vad "fuck you-pengar" kan gå till. Men det kan också vara så att man blir sjuk eller långtidsarbetslös. Hur skönt vore det inte då att slippa all byråkrati och bara säga, "nej tack, men jag har så jag klarar mig. Jag behöver inte a-kassa eller försäkringskassa".

Den svenska modellen är suverän. Vi har en enorm trygghet och vi vet att vi aldrig behöver falla så hårt. Men den svenska modellen har också en baksida. Vi är alldeles för beroende av tryggheten som det offentliga erbjuder. Vi sätter all vår tillit till myndigheter och stat. Men vad händer när dessa inte kan leva upp till sin roll? Här är några exempel från Försäkringskassan,

- Den långa handläggningstiden för föräldrapenning tvingar anmälarna att söka ekonomisk hjälp hos socialtjänsten och kyrkan för att klara ekonomin.

- En kvinna lämnar in en försäkran för sjukpenning i början av juni 2008. Kassans personal hjälper henne att fylla i blanketten. Efter två månader har ärendet ännu inte börjat handläggas.

Tänk att i dessa lägen ha en buffert på banken för att bara kunna säga "fuck you"?

2 kommentarer:

Ola Berg sa...

Min farfar Socialdemokraten (född 1909) sade alltid: Man ska ha så mycket på banken att man kan be verkmästaren dra åt helvete."

Fuck-you-money fast på skånska.

Muharrem sa...

Ha ha,

jag gillar din farfar utan att ha träffat honom.