fredag, juli 03, 2009

Vidriga argument

Jag ska göra något som jag aldrig gjort förut. Jag ska referera ett telefonsamtal med en medborgare. Igår ringde en man till mig. Han hade uppmärksammat kommunens planer på ett gruppboende i sitt kvarter. Som i alla fall där vi planerar för gruppboenden så hade han synpunkter. Bygg gärna, men inte här. Det har vi hört förut. Men bygger vi inte här så måste vi ju bygga ngn annanstans och då kommer de boende där att klaga. För ingen vill ha ett gruppboende intill sig. Och det är nu som de läskiga argumenten kommer fram.

- Våra villor är värda tre miljoner. Tänk vad som händer med värdet när de flyttar hit.

Jag gick igång på alla cylindrar. - De? Vad menar du egentligen?

- Ja, de är ju förståndshandikappade. Det vill vi inte ha som grannar.

Jag trodde faktiskt inte mina öron. Jag hade hört om människor som kunde använda denna typ av argument, men aldrig trott på dem. Nu fick jag höra det själv. En människa som så självklart uttryckte sig så oerhört nedlåtande om andra människor. För en sekund så tappade jag tron på mänskligheten, men repade mig ganska fort. Denna mannen är nog relativt ensam i sin åsikt. Åtminstone hoppas jag verkligen det.

Jag avslutade samtalet ganska omgående. Jag har absolut ingen lust att tala med någon som har denna typ av syn på andra människor. Jag var upprörd i flera timmar efter det också. Men jag kom till en viktig slutsats.

Som kommun har vi att ta hänsyn till hela kommunen och dess invånare. Vi kan inte vika oss för starka viljeyttringar från verbala grupper eftersom dessa många gånger talar i eget intresse. Vi måste vara noga med att de mindre verbala gruppernas önskemål och behov får lika stort utrymme. Därför är det viktigt att vi inte viker en tum i denna typ av beslut som vi nu ska fatta. Vi behöver gruppboenden och de boende där är inga andraklassens medborgare, oavsett vad grannarna tycker. Vi ska självfallet genomföra allt så smärtfritt som det bara går och vi ska lyssna när det gäller utformning och trafiklösningar, men inte när det gäller själva boendets tillkomst.

3 kommentarer:

Johan Lundgren sa...

Bra jobbat murre, NIMBY argumentet är vi ju tyvärr allt för bekanta med och jag kan till och med förstå att man tar till det p g a rädsla eller okunskap, sådant som går att lösa med information och diskussion kring hur man löser problem på ett sätt som är acceptabla för all berörda. Men att börja skilja på vi och dom... då är vi ute på en farlig väg

Anders Jacobsson sa...

Ungefär som dessa företrädare för tiksdagspartier som förespråkar islamisering/avsvenskningsinvandring, men sedan bor i homogena svenska områden där de abosolut inte vill ha några kriminella "flykting" -anläggningar då värdet på deras tremiljonorsvillor skulle minska. Det riksdagspolitiska hyckleriet ligger i öppen dager...och svensken gillar det - annars skulle de naturligtvis inte rösta på det. Man kan bara skratta åt detta ryggradslösa skitfolk!

Linnea Darell sa...

Bra att Du avvisade mannens argument kring placeringen av gruppboendet. Sorgligt att det år 2009 fortfarande finns så mycken okunskap kring personer med funktionsnedsättning.