onsdag, juli 08, 2009

Så var de´det där med flyget.

Vart ska vi flyga ifrån? Norrköping eller Linköping? Ja det är den stora frågan mellan länets två största kommuner. Två flygplatser och två kommuner. Den senaste tiden har debattens vågor gått oerhört höga om detta tillstånd. Från Norrköpings håll anklagas Linköping för "fula metoder och dirty campaigning", medan Linköpings förespråkare hävdar fri konkurrens.

Argumenten som används är oerhört aggressiva och enigheten i vår grannkommun om att det är Linköping som är boven i dramat är total, oavsett politisk hemvist eller funktion. Läs bara vad majoritet och opposition skriver, här och här.

Ks-ordf. i Norköping skriver så här,
Samtidigt på hemmaplan har en debatt i media rasat om regionens två flygplatser. Flygplatserna påverkar inte samverkan inom fjärde storstadsregionen. Samverkan där är starkare än flyget.
Allt gott så. Precis vad jag anser. Samarbetet är viktigare än flygplatsfrågan. Men i nästa andetag skriver han så här,
Jag tycker att det är omoget att Linköping inte kan ägna sig åt sin flygplats och marknadsföra den istället för att ägna sig åt "dirty campaigning" på Europas olika flygmässor. Jag tycker att detta beteende tyder på att Linköpings flygplats och aktörerna bakom är stressade och pressade av något. Undrar av vad?
Ja, det var ju det där med att samarbetet var viktigare än flygplatsen. När det kom till kritan så var visst flygfrågan viktigare.

Här gör oppositionen gemensam sak med majoriteten och spär på misstroendet för samarbetet. Fredrik Bergqvist (M) skriver så här,
Hur ska vi i Norrköping kunna känna tillit till Linköping rörande andra näringslivsetableringar inom fjärde storstadsregionen?
Även offentliga tjänstemän som inte bör ägna sig åt politik väljer att göra det i denna fråga. Mari Torstensson, flygplatschef i Norrköping, skriver så här,

I den senaste veckans skriverier i Corren och NT har ledningen för Linköpings flygplats och kommunledningen i Linköping upprepade gånger förklarat att det inte är frågan om samarbete i flygplatsfrågan, utan tvärtom, att alla medel och metoder är tillåtna för att gå segrande ut flygplatskriget.
Jag vet inte vart hon får uppgifterna om att den politiska kommunledningen anser att alla medel och metoder är tillåtna i hennes imaginära "flygplatskrig".

Men det finns andra sätt att se på denna fråga. Gösta Gustavsson, förra kommunalrådet i Linköping, har en klok syn. "Är flyg från Östergötland ett problem" frågar han sig.

Det stora bekymret idag är väl knappast bristen på flygförbindelser för regionens näringsliv och invånare. Nej problemet verkar istället vara smutskastningen från vissa politiker och media, som ger regionen ett oförtjänt dåligt ryckte, nu när vi erbjuds den bästa flygservicen någonsin
Signaturen "Viggo", flitig kommentator i NT, har en annan syn på det hela,
Som djävulens advokat i vår egen kommun måste jag ifrågasätta "skuldbördan" i denna pajkastning. Var det inte så att det var vi själva som bjöd in till krig i sandlådan i NT? Och ska vi fortsätta att sprätta sand och tolka alla framgångar i Slaka som ett motarbetende av Snoka så lär vi väl aldrig komma ur den. Lyft blicken och sluta förvandla sund konkurrens till uttryck som "medel och metoder". Låter lite som en loserkommentar och det vill vi väl inte framstå som.
Än är det sista inte sagt i detta. Men jag hoppas verkligen att den uppenbara prestigen läggs åt sidan annars riskerar vi tilliten. Men det är svårt att se en lösning på denna fråga när Mattias Ottosson skriver så här,
En sak är i alla fall säker: Norrköpings kommun kommer under överskådlig tid att satsa på och utveckla Norrköpings flygplats så att regionens företag och invånare kommer att ha ett bra utbud av flyglinjer.

14 kommentarer:

Åke Regnell sa...

Det är märkligt att ni fortsätter att "samarbeta" med grannorten, de har ett djupt hat mot Linköping. Ni ser på när universitetet ges bort utan att Linköping får något tillbaks. Det är NT med några politiker från Norrköping som börjat denna pajkastning (krig enligt dessa), de klarar helt enkelt inte av att Linköping idag är en större stad.

För att hitta orsaken till dessa känslor får man gå tillbaka och se på hur historien har varit för de två städerna. Norrköping var en gång i tiden en stor stad enligt svenska mått mätt, stagnationen kom och Linköping växte så det knakade, man klarar från Norrköpingshåll helt enkelt inte av denna utveckling.

"Samarbetet" är bra enligt Norrköpingspolitikerna så länge Linköping ger bort sin tillväxt, och detta har hittills Linköpings politiker gärna gjort.

sLars sa...

Storleken har så klart ingen betydelse.

Det skulle förvåna mig om kommunpolitikerna i Norrköping ens tänker på folkmängder. Mer än när de räknar pengar.

Norrköping har lyckats med många saker mycket bättre än Linköping: vattenledens integrering i stadsbilden; gamla anrika bygnader ståtar när man går gatan fram från järnvägsstationen; en symfoniorkester innan Linköping kunde stava till ordet; de har en placering av universitetslokalerna som är otroligt vackra.

Listan kan bli längre. Och har inte ett dyft med folkmängd att göra.

Norrköping är traditionellt arbetarkommun, Linköping är befolkat av akademiker. Så har det varit, och så kanske det kommer att förbli.

Folket i Norrköping är trevligare, inte så uppnästa och malliga som i Linköping.

Strunta i vem som började. Jag håller med Mari, ingen rök utan eld. Jag misstänker att Linköping och Norrköping aldrig kommer att samarbeta. Det är som i Dalarna, Rättvik och Leksand samarbetar inte heller. Eller gjorde inte det förr i tiden, nu tror jag det ändrats.

Det kommer tyvärr att dröja innan folket i de olika städerna inser fördelarna, möjligheterna. Och det kommer att dröja ännu längre innan politikerna inser samma sak. De ägnar sig åt livsmedelsutbyte, i pressen. Det är lika ofattbart som underligt och oeftertänksamt.

It takes two to tango.

Anders sa...

Vattenrörens integrering har knappast inget att göra med vart länsflygplatsen ska ligga, det vore bra om vi kunde hålla oss till ämnet.

Linköping är det enda tänkbara alternativet för länsflygplats tack vare sitt geografiska läge - mitt i länet och på tillräckligt avstånd från Skavsta. Vi får heller inte glömma att länet är större än Linköping och Norrköping, för Ödeshögsborna är det t ex närmare till Jönköping än Norrköping. Det är dags för Norrköpingsbon att släppa på prestigen och låta sunt förnuft ta över.

Att skriva att "gamla anrika byggnadet ståtar" o.s.v. är inget som helst argument för att länsflygplatsen skulle ligga 5 mil från Skavsta, det blir ju löjligt.

För övrigt tycker de flesta att söndersplittringen av universitetet har gått för långt. Det bör centraliseras till Valla. Vad kostar det att ha dubbelt av allting, synnergieffekter???

Hans sa...

Tack för en bra sammanfattning av vad som hänt i "ordväxlingen" om flygplatsfrågan. Tycker för övrigt att Linköpings företrädare har uttalat sig mycket bra i media.

Samarbetet mellan städerna är givetvis större än lite bråk om flygplatserna. Det måste alla inblandade förstå...

Anonym sa...

Härligt Murre att du så frimodigt tar dig an att ge din syn på debatten och din, i mitt tycke mycket sakliga, sammanfattning.

micnyd sa...

Det känns onekligen lite sandlåda över detta. Om nu 4:e storstadsregionen ska fungera borde man väl se möjligheten att ha en flygplats i ett gemensamt bolag (East Gothia Airport) med två landningsbanor - en i Linköping och en i Norrköping. Kanske kunde t.o.m. Östgötatrafiken sköta det gemensamma bolaget så kunde trafiken samordnas med tåg och buss. Avståndet mellan Kungsängen och LCA är faktiskt inte så mycket större än avståndet mellan Heathrows olika terminaler - och tänk vilket fantastiskt utbud av flyg Östyergötlands invånare skulle få om man såg samordningsvinsterna i stället för möjligheter till pajkastning.

sLars sa...

Det är ju meningar av typen "Det är dags för Norrköpingsbon att släppa på prestigen och låta sunt förnuft ta över." som florerar i debatten. Det ger inget.

Byt ut Norrköping ovan mot Linköping. Det finns flera argument - alltid i ett dipolärt val - som talar mot och för Norrköping. Samma sak gäller för staden Linköping.

sLars sa...

Sginaturen micnyd förstår vad det handlar om: att se möjligheter i stället för att slänga fritt valda livsmedel på varandra.

I media.
Sanslöst kontraproduktiv. Politik när den är som sämst, kallar den politok.

Anonym sa...

Håller med någon föregående att Linköpings politiker och även tjänstemän har hållit en bra nivå på debatten. Tyvärr gäller det inte för Norrköpings politiker och tjänstemän som har varit väldigt aggressiva.

Lars sa...

Hej,

Debatten om flygpltas för fjärde storstadsregionen handlar ju inte om sakfrågan, en flygplats. Den handlar ju bara om vem som sade vad och när. Muharrem du tycks ha missat problemet med två flygplatser som är:

1. Kostnaderna och effiktiviteten för att driva två flygplatser blir högre än för endast en.

2. Lönsamheten och därmed intresset för att flygbolagen att flyga till/från regionen ökar med en flygplats. Titta bara på hur många bolag och turer som lagts ner det senaste två åren i regionen

3. Utbudet av linjer ökar med en flygplats eftersom underlaget blir bättre för flygbolagen.

Jag tycker att regionen först skall komma överens om att det är en flygplats som gäller. Sedan efter en grundlig utredning beslutar vi var den skall ligga, Norrköping, Linköping eller någon annanstans.

Det krävs att alla i regionen släpper på sin prestige. Det är så man bygger på framgångsrika regioner. Snegla gärna på region Skåne och Köpenhamn. Snart Sveriges största region!

Hälsningar

Lars S.

Bengt sa...

Östergötland är större än Linköping och Norrköping, och Linköping ligger mitt i länet, mer behöver inte sägas.

Anonym sa...

Hej Besserwisser
Du som har så många åsikter om vem som får säga vad, men som själv kan ha åsikter om allt.
Jag kan inte se att du med ett enda ord berör själva sakfrågan i alla de artiklar du citerar. Detta att personal på Linköpings flygplats sprider lögner om Norrköpings flygplats. Jag vet inte om det är sant men ingen verkar ha förnekat det. Om dom är påhejade av Linköpings politiska ledning vet jag inte heller, men ingen verkar ha påpekat att det inte är lämpligt, eller till och med olagligt? Hur kommer det sig?

Slarro sa...

Även om man väljer att satsa på en flygplats, låt vara om det är SAAB eller Kungsängen. Så har det väldigt ofta glömts bort att SAAB är en industriflygplats som ägs av ett privat, börsnoterat företag och där med inte spelar med samma regler som kommunalt/statligt ägda flygplatser. Jag har inga problem med att åka ifrån Norrköping lika lite som jag inte har några problem att ta cykeln ner till SAAB och flyga därifrån. Men som skattebetalare föredrar jag om bolaget ägs av en privat aktör (må så vara med viss förlust ersättning från kommunen) än att den drivs 100% av kommunen.

Förövrigt har vi väl aldrig haft så många destinationer att välja mellan från Östergötland som vi har nu?

Anonym sa...

Peking hatar slaka hela universitet ska vi ha!!!