fredag, juli 10, 2009

Lite youtube klipp i sommaren

General Idi Amin är kanske urtypen av en galen diktator. Hans tid vid makten kännetetcknades av förföljelser och mord. Hundratusentals sägs ha dött under Idi Amins regim. Men han lyckades i början att charma en hel värld med sitt glada lynne och udda uttalanden. Men som sagt, när sanningen kom fram så var han helt enkelt spritt språngande galen.

Kolla in detta youtube-klipp där han tävlar i simmning. Självklart vinner han. Men hela hans framtoning är den av en skvatt galen man utan meningsmotståndare.

Men Idi Amin är inte det enda exemplet. Världen är full av karismatiska despoter. Vad sägs om Saparmurat Niyazov, Turkmenistan. Bland hans många vansinnesprojekt märks Neutralistetsbågen i huvudstaden Ashgabat, som pryds med en guldstaty föreställande Niyazov själv. Statyn är placerad på en roterande skiva så att presidenten alltid är vänd mot solen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Muharrem Demirok - vem är du egentligen? Var kommer alla dina konstiga politiska inlägg ifrån? Du verkar så väldigt opportun i frågor som rör KLIMAT, MILJÖ, ENERGI och andra populära, gångbara ämnen...

Vad är bevekelsegrunderna, din bakgrund, vad är din vision till dina mer eller mindre genomtänkta inlägg?

Muharrem sa...

Oj vilken filosofisk fråga. Vem är jag egentligen? Det går nog inte att svara på i ett kommentars fält. Fortsätt följa bloggen så kanske du snappar upp en hel del om mig.

Men jag kan säga så mkt att jag är spontan och gillar Internet. Kombinera dessa två sidor och du får inlägg som det om Idi Amin. Jag vill inte att min blogg ska vara tråkig. Jag vill att den ska vara min personliga ventil där jag kan skriva det som faller mig in. Kanske kan det ses som en liten port in i mitt huvud.

Det där med oppurtunt får du stå för själv. Tydligen har du uppfattat att jag vill tala om miljö, klimat och energi. Om du vill kalla det populistiskt så kan jag bara beklaga. Fortsätt följa bloggen är mitt tips.