söndag, juli 12, 2009

Hastighetsbov eller mördarmaskin?

Man ska vara försiktig med att fördöma människor som kör för fort. För även de bästa kan säkert få för sig att ngn gång vara lite tunga på foten. Men det är skillnad på att köra kanske en aning fort på motorvägen och att bränna på i nästan dubbla tillåtna hastigheten i stan. En 46-årig man har enligt corren åkt fast för att ha kört 132 km/h på en 70 sträcka. Det är enligt mig inget annat än att likställa med dråpförsök. Lite hårt tycker du kanske. Absolut inte säger jag. Kör du så fort i stadsmiljö med andra bilar, och säkerligen fotgängare, i närheten så måste du förstå att en olycka med all säkerhet skulle innebära dödsoffer. Då har du också medgett att du är beredd att riskera andras liv och det är enligt mig försök till dråp. Detta är säkert långt ifrån gångbart juridiskt och teoretiskt sakkunniga inom juridik skrattar säkert åt mitt resonemang. Men jag tänker inte teoretiskt i detta fall, jag tänker emotionellt. Tänk om det var jag och mina nära som färdats i en av de bilar som blev omkörd i denna hastighet? Tänk om denne bilist tappat kontrollen?

Detta är en av anledningarna till att vi satsar oerhörda summor på trafiksäkerhetshöjande åtgärder. Men inga åtgärder i världen kan stoppa idioter.

Inga kommentarer: