torsdag, juni 25, 2009

Vi är alla Neda.

Idag var det manifestation på Stora Torget arrangerat av Internationella kvinnoföreningen. Syftet? Visa vår solidaritet med demonstranterna i Iran, för demokrati och mot förtryck. Bland talarna fanns jag, borgmästaren Anne-Cathrine Hjerdt och FN-förbundets ordf. (tillika riksdagsledamot) Alexander Gabelic. Dryga hundratalet hade anslutit och det hölls tal, lästes dikter och sjöngs.

Jag blir så oerhört berörd av denna typ av manifestationer. Bara det att vi kan framföra våra åsikter utan att behöva frukta för våra liv är ju fantastiskt när man samtidigt ser bilder från Iran. Jag känner också ilska. Tänk att människor dör för viljan att få uttrycka sig enbart av orsaken att regimen har en sådan världsuppfattning att de vill styra människors åsikter. Tänk att rätten att fritt få uttrycka sig fortfarande inte är en självklarhet. Tänk att fria tankar fortfarande ses som ett hot.

Jag skulle kunna skriva mycket om detta, men jag nöjer mig med; Vi är alla Neda!

2 kommentarer:

Lars Andersson sa...

Det är fint att du engagerar dig i rätten att få säga sin mening.

I Sverige mister vi inte livet för att säga sådant som inte faller ledaren på läppen, men var övertygad om att det finns svenskar som i modern tid berövats all värdighet därför att de tyckt fel saker.

Har vi rent framför den egna dörren, numera?

Anonym sa...

Den politiska flyktingen Musa Dogan sitter för närvarande häktad i Växjö eftersom Turkiets politiska ledning har begärt honom utlämnad. Samma ledning som tidigare fängslat Musa under 10 år mellan 1993-2003 på grund av hans politiska engagemang. Samma ledning som ansvarat för att minst 29 personer avlidit i Turkiska häkten och fängelser under 2008 enligt HRTF (Human Rights Foundation of Turkey).

KALLAR DU TILL SOLIDARITETSMÖTE PÅ TORGET?