söndag, juni 21, 2009

Röda lappar

Vad är det som gör svensken till en sådana bäst-förefascister? Står det att mjölken går ut en viss dag så åker den i 9 fall av 10 ned i slasken precis den dagen. Inga andra sinnen än ögonen, och därigenom möjligheten till läskunnighet, används för att avgöra om det vi slänger är tjänligt eller inte.

Jag har kommit över detta sedan länge. Mjölken kan ha passerat bäst-före med upp till 1 vecka innan jag slänger den. Alla sinnen får vara med och avgöra om varan går att äta eller inte. Detta öppnar oanade möjligheter i matbutiken. Idag var jag i affären och skulle handla bananer, men kom ut med en hel kassa andra varor också. Mer än hälften av dessa hade röda lappar. Inget var gammalt, men hade bara en dag kvar på bäst-före datumet. Jag kan villigt erkänna att jag brukar faktiskt köpa varor med röda lappar om det är ngt jag hittar som jag kan tänkas vilja ha. Varför skulle jag inte det? Samma vara till ett lägre pris. Det är bara att låta ögonen, och om möjligt näsan, avgöra om det ser bra ut eller inte. Men detta funkar inte med allt. Vissa saker vill man ha så färska som möjligt. Bröd, kött, mejeriprodukter samt frukt och grönt.

Så kom igen. Ta den röda lappen nästa gång. I dare you!

3 kommentarer:

Madeleine sa...

Hej!
Jag heter Madeleine och är med och tävlar om att bli Linköping nästa Superstädare. Varje dag kan man rösta på den man vill ska få sommarjobbet för Juli. Tidigare två gånger har det varit killar som lockat mest röster så nu tycker jag det är dags för en tjej! Skulle du vilja vara med och hjälpa mig?
Att leva i en ren stad är så otroligt mycket tryggare och snyggare än att leva i en smutsig så att det här jobbet gör skillnad. Så snälla hjälp mig genom att gå in på http://tinyurl.com/MadeleineEdmark!
KRAMAR FRÅN MADELEINE

Magnus Persson sa...

Jag kompletterar med en länk: Konsumentföreningen Stockholm hade ett intressant seminarium på frågan i våras: http://www.konsumentforeningenstockholm.se/templates/Page____3530.aspx

SVT24 filmade, och rapporten som det pratas om finns också på ovanstående länk.

Muharrem sa...

Hej Madeleine.

Lycka till i ditt sökande. Jag tror att du skulle göra ett kanonjobb. Jag tycker dessutom att du har rätt när du skriver att det är dags för en tjej.