måndag, maj 25, 2009

Bidrag, en självklarhet!?

Som nybliven förälder så är det många nya saker som far genom ens huvud. En av dessa saker är hur vi ska ge barnen en ekonomiskt trygg framtid. Vi funderar på att spara i deras namn. Men det här med sparande har ju aldrig varit min starka sida, så givetvis söker man efter hjälp. På internet kan man hitta massor av matnyttiga tips om hur man bäst sparar till sina barn. Men medan jag läser bland tipsen så finner jag något som stör mig oerhört mycket. Och ju mer jag tänker på det desto mer stör det mig.
Att spara i barnets namn kan också få bieffekter av olika slag. Inkomst
av kapital och förmögenhet påverkar nämligen olika bidragssystem, t ex
bostadsbidrag. När barnet sedan själv flyttar hemifrån riskerar det att bli
utan bostadsbidrag om det finns en summa pengar sparade. Det kan vara
tufft att klara sig utan det, om man studerar till exempel.

VA!!! Det här är Ylva Yngveson, chef på FöreningsSparbankens Institut för Privatekonomi, som skriver det här. Självklart så påverkas privatekonomin av att man sparar. Det är ju liksom hela vitsen med att spara. Då ska de väl också påverka bidragssystemen. Det kan vara tufft att klara sig utan bostadsbidrag om man studerar. Jotack, det är vi nog många som blivit varse under våra studieår. Men om jag har haft pengar på banken varför ska jag då inte använda dem? Ja, det finns roligare saker att lägga sina pengar på än boende och mat, men så ser ju verkligheten ut. Man kan inte sitta på en drös med pengar som ska användas till resor och annat kul och samtidigt förvänta sig att få ha handen i skattebetalarnas godisskål.

Hur kan en högt uppsatt ekonom tycka att bidrag är en allmän rättighet? FY!

Inga kommentarer: