måndag, april 06, 2009

Jag är en stor nyhet. I Turkiet!

Sedan den 1 april är jag nytt kommunalråd i Linköpings kommun. En nyhet lokalt och regionalt. Till viss del även nationellt. Men nu har det även blivit en internationell nyhet. Turkiska medier har snappat upp att jag har turkiskt påbrå (pappa är från Turkiet). Det visade sig då att jag är det första kommunalrådet utanför Turkiet med turkist påbrå. Pangnyhet tyckte en journalist som intervjuade mig och sedan rasslade det till. Flera medier har tagit upp nyheten, bla här och här, och jag ska t o m ha funnits med på första sidan till Turkiets största dagstidning (ej på nätet) Hurriyet. Imorgon ska jag vara med i direktsändning på en daytime tv-show.

Roligt, men lite konstigt kan jag känna. Språket ställer till det lite också. Jag talar ju turkiska, men inte vardagligt. Därför blir det lite knackigt.

2 kommentarer:

Helen Törnqvist sa...

Dubbelt grattis och lycka till i din roll! Det är viktigt för såväl Sverige som Turkiet att flerspråkiga personer med dubbla referensramar och dubbel kulturkompetens blir ledare och är stolta över det. Och att du har fått din plats på egna meriter och inte är inkvoterad är viktigt för att du ska känna dig trygg i ett genuint förtroende i rörelsen. För oss andra storstadsdistriktsaktiva är du också en viktig röst in i PS.

Muharrem sa...

Helen,

tack för de vänliga orden. Jag hade faktiskt inte reflekterat över min flerspråkighet och min kulturkompetens. Men jag kommer göra det än mer framöver. Det är ju en jättemerit.