torsdag, april 09, 2009

Informationsmiss höll på att sluta i kaos

Information, information och åter information. Det är min devis. Utan att informera om vad som ska göras så ska kommunen inte göra något. Medborgarna är helt beroende av den informationen de får från oss och om den inte kommer är de helt utelämnade till rykten och gissningar.

Idag skedde dessvärre en informationsmiss som höll på att sluta i totalt kaos för massor av människor. Det gällde ett planerat omläggningsarbete av fjärrvärmeledningar i Tannerfors. Tekniska Verken är de som ska utföra detta arbete, men de har anlitat NCC för att utföra själva jobbet. Informationen som lämnats ut kom igår och då framstod det som om Nya Tannerforsgatan helt skulle stängas av för trafik under 6 veckor. Alla som vet vilken pulsåder denna gata är inser att det hade inneburit kaos och katastrof för flertalet av näringsidkarna utmed denna gata. Och det är många som bedriver näringsverksamhet där.

Dagen började således med mängder av samtal från förvånade affärsinnehavare till mig. Jag var om möjligt än mer förvånad eftersom jag inget visste och kunde inte ge några svar. Ingen information hade lämnats kring detta. Efter en smått kaotisk förmiddag så fick jag tag i en ansvarig på Tekniska Verken och vi rätade ut alla frågetecken. Här är delar av hans svar,

I samband med att kommunen bygger Östra Länken så kommer fjärrvärmeledningar att läggas om. Vi kommer att bredda vägen mellan korsningen Gamla och Nya Tanneforsvägen mitt emot Inter agenturer fram till infarten mot Blomsterlandet. Det blir full framkomlighet i bägge riktningar men med reducerad fart.
Puuh! Det blir alltså ingen avstängning av gatan, utan det kommer råda full framkomlighet. Men detta bevisar bara att utan rätt information så kan allt gå fel. Har sedan dess ägnat stor del av dagen åt att ringa till affärsinnehavarna för att ge dem beskedet och lugna dem. Nu kan oxå de har en trevlig påsk.

Glad påsk på er alla!

Inga kommentarer: