onsdag, april 01, 2009

Första arbetsdagen på nya "jobbet"

Nu är det dags. Nu bär det av till stadshuset för min första arbetsdag där. Jag känner mig som en som ska börja första klass. Nervös och full av förväntan. Men jag har en gnagande oro inom mig. Tänk om det hela är ett av de mest välplanerade aprilskämten? Tänk om det står ett gäng människor på mitt kontor när jag kommer dit och brister ut i ett "April april"?

Jag tror inte det blir så. Men säker kan man aldrig vara. Nej, det är faktiskt en annan sak som jag funderar mycket på. Hur klarar man som heltidspolitiker av att leva med insikten att detta inte är ett jobb, utan ett förtroendeuppdrag? Detta är ju min heltidssysselsättning nu. Men är det mitt jobb? Jag får nog anledning att återvända till denna diskussion om skillnaden mellan ett jobb och ett förtroendeuppdrag.

Inga kommentarer: