tisdag, april 21, 2009

Byggbranschen och grönt byggande

Vilken bransch är bäst när det gäller miljömässigt byggande? Jag vet inte. Men jag vet att tänket har påverkat hela byggsektorn. Igår var jag på Fastighetsägardagen i Norrköping, anordnad av Fastighetsägarna. Egentligen var det inget riktat mot andra än just fastighetsägare, men jag snikade mig in för att lära mig mer och se vad de själva talade om. Miljö, miljö och åter miljö. Det var vad hela dagen gick ut på. Jag blev ganska positivt överraskad och skämdes lite. Skämdes för att jag hade sådana förutfattade meningar om byggbranschen. De jobbar väldigt aktivt med miljöfrågorna och med grönt byggande. Men visst, det är en konservativ bransch och det tar tid. Men när det börjar rulla så går det fort.

Fastighetsägarna har också startat ett initiativ för att öka det gröna byggandet, kallat kort och gott GreenBuilding. Det här ska bli spännande att följa på det lokala planet. Jag är övertygad om att byggherrarna och fastighetsägarna i Linköping kan lyckas med vår ambition att göra Linköping till ett föredömme för miljömässigt byggande. Jag sträcker ut min hand till dem för att visa att vi ska göra detta tillsammans. Jag vill inte stå där med pekpinnar och hota med regleringar. Det här fixar vi bäst ihop.

3 kommentarer:

Robin Andersson sa...

En tanke vore naturligtvis att på något sätt ge förmåner till de byggherrar som utvecklar miljötekniken i projekt som byggs i Linköping.

Men man bör också tänka mer miljömässigt i ett större perspektiv. Genom att bygga en tät och hög stad (som fortfarande kan vara väldigt grön) så kan man minska väldigt mycket av energiåtgången och koldioxidutsläppen. Därför bör även täta och framförallt höga projekt premieras!

Vertikal stadsbyggnad handlar inte om fåfänga. Om symbolism till viss del kanske, men framförallt om att bygga en stad där det är nära till ekhagar, biografer och arbete utan att kompromissa med stadens viktiga utveckling och tillväxt.

Som ett exempel så skulle Kallerstad/Mörtlösa i teorin kunna inhysa alla tillkommande invånare i Linköping under de närmaste 50 åren, alltså ungefär 100.000 invånare. Genom att bygga högt och tätt så skulle detta betyda att en nästa fördubbling av invånarantalet i Linköping (och därmed också underlaget för god service, handel, företagsetableringar, etc.) skulle kunna ske utan att ta kvadratcentimeter av eklandskapet eller den bördiga slätten som omger staden. Naturligtvis så skulle det kanske bli annorlunda o praktiken då man inte kan styra efterfrågan, men jag är övertygad om att detta är ett sätt som man måste börja tänka på för att skapa hållbara städer och stadsdelar, alltså GreenBuilding ur ett större perspektiv.

Tack för de goda orden i senaste numret av Byggvärlden, förresten. =)

Jan Åndell sa...

Självklart ska vi bygga miljömässigt riktigt. Därför har vi i föreningen Casablanca sedan starten för fyra år sedan intensiv kontakt med miljöföretaget Sunda Hus.
Problemet är bara var vi ska bygga. Såg i tidningen att det finns många planer. Någon tomt borde väl kunna tilldelas en förening som består av 24 linköpingsfamiljer som vill bygga själva. Eller måste allt gå via etablerade byggbolag ? Nya företagsidéer kan ju t o m uppmuntras på vissa håll.

Anonym sa...

Det är sant som du säger Robin, om man samtidigt bygger på slätten och i eklandskapet, då är "grönt byggande" värdelöst. Det är inte heller "grönt" att bygga för bilberoende.

Knappast är Linköping något föredöme då man bygger i eklandskapet utanför staden i ullstämma och Sturefors.