tisdag, mars 10, 2009

Ska jag skämmas som jobbat som städare?

Katarina Berggren, ks-ordförande i Botkyrka, anser att botkyrkaborna är värda mer än att utföra soptjänster. Hon försöker säkert spela rollen som den store ledaren som vill sina underhuggares bästa. Men hennes uttalade ger avsmak. I ett slag så har hon degraderat alla som jobbar inom städbranschen till andraklassens arbetare.

Men vad vill då Katarina Berggren göra istället. Jo, AMS-åtgärder är hennes svar. Så, sossarnas jobbpolitik går ut på att "ta inget skräpjobb, lev istället på bidrag".

Jag har själv jobbat som lokalvårdare, eller städare som det kallas i folkmun. Jag tyckte inte det var världens roligaste jobb, men det var ändå ett jobb. Hade det varit bättre om jag tackat nej till detta med hänvisning till att jag var värd bättre än ett "skräpjobb"? För mig var valet enkelt. Hellre ett arbete som lokalvårdare än ett liv som bidragstagare.

Jag minns fortfarande mina arbetsplatser. Danske Banks kontor i Stockholm, Skatteskrapan och Kulturhuset. Jag drog på mig latexhandskarna, som var så varma att jag fick utslag på hela händerna, och drog min mopp fram och tillbaka över golvet. Jag kan inte säga att jag trivdes, men detta arbete gav mig en viktig insikt. Vill du vidare måste du kämpa? Som tillträdande kommunalråd i Sveriges femte största kommun kan jag nu konstatera att jag aldrig kommit dit om det inte varit för att jag jobbat som städare.

Så mitt tips till Katarina Berggren är att sluta med jobbsnobberiet.

2 kommentarer:

Ylva sa...

Det var ju ändå skönt att den moderata politikern var tydlig med att det var det värsta han hört. Man kan ju bara hålla med!!!

Muharrem sa...

Ylva,

tyvärr är nog inte detta värsta jag hört. Att benämna hushållsnära tjänster som pigavdrag är lika illa.

Vi minns väl alla oxå hur en viss statsminsiter benämnde människor från andra länder om ville jobba här för "sociala turister"?

Föraktet för arbetare inom arbetarpartiet förfaller vara enormt.