tisdag, mars 03, 2009

Jag blir nytt kommunalråd.

Alltsedan Gösta Gustavsson meddelade att han skulle avgå som kommunalråd, efter drygt 20 år, så har det interna partiarbetet varit febrilt. Som tur är så har centerpartiet inga problem att vaska fram kandidater. Tvärtom så har det funnits en hel del kompetenta personer som hade kunnat axla denna roll. Nu blir det jag. Det är en stor dag för mig och jag har nog inte riktigt landat än. Därför gör jag det enkelt för mig och länkar till några nyhter (här och här) och lägger upp det uttalande som jag hade med mig på presskonferensen.

Det är med stolthet och ödmjukhet som jag accepterar Centerpartiets utnämning av mig som tillträdande kommunalråd i Linköpings kommun. Jag känner ödmjukhet inför de närmare 600 medlemmar som utgör grunden för folkrörelsen Centerpartiet i Linköping. Jag känner ödmjukhet inför det avgående kommunalrådet Gösta Gustavsson, som lämnar efter sig en stor kostym att fylla. Och jag känner stor ödmjukhet inför den uppgift som jag nu föreslås axla.

Det har varit en lång resa för mig personligen för att nå hit. Jag har aldrig varit den typiska kandidaten för att bli kommunalråd. Född och uppvuxen i miljonprogrammets betong i Stockhoms södra förorter har vägen inte varit spikrak. Men genom hårt arbete, stöd från vänner och familj och kanske viktigast av allt, ett parti som trott på mig och tillåtit mig att vara mig själv och växa som individ, står jag nu här och accepterar att bli Centerpartiets nästa kommunalråd i Linköping.

Världen står inför enorma prövningar just nu. Det vore ett under att tro att dessa prövningar inte skulle påverka även oss. När finanskrisen drar över klotet ser vi effekterna även i vår kommun. Byggprojekt som försenas, banker som drar in lån och varsel på arbetsplatser. Det vore dumt att försöka hävda att denna finanskris inte kommer att få effekter på kommunen. Vi har tidigare klarat av svåra ekonomiska tider och vi kommer att göra så även denna gång, men det kommer att bli tufft. En högt prioriterad fråga kommer därför att bli hur vi hanterar finanskrisens effekter på vår kommun.

Förr eller senare vänder konjunkturen och då måste vi stå väl rustade. Krisen har visat oss att de stora företagen inte är de som vi allena kan bygga vår framtid på. De små företagen och entreprenörerna är de som kommer säkra vår framtid och deras vikt måste få större betydelse för kommunens agerande. Därför kommer jag fästa stor vikt vid att jobba med företagarfrågorna.

Klimatkrisen har under lång tid smugit sig på oss och vi har därför vant oss att leva med alarmerande rapporter. Trots att dess allvar vida överstiger finanskrisens så är det svårare att mobilisera stöd för att rätta till de fel vi vet behöver åtgärdas. Som nybliven tvåbarnsfar känner jag ett enormt ansvar för att lämna över en kommun som tar sitt klimatansvar till dem. Klimat- och miljöfrågorna kommer därför att ha högsta prioritet för mitt arbete framöver.

Linköpings kommun har trots sin goda ekonomi under många år glömt att investera i den sociala hållbarheten. Många människor har hamnat i ofrivilligt utanförskap och mist makten över sin egen vardag. Antalet människor som t ex lever på socialbidrag har under många år varit alltför hög. Vi borde kunna prestera bättre. Likaså har vår hantering av nyanlända under många år varit bristande. När kommuner som Värnamo och Gnosjö hamnar i topp när det gäller mottagandet av nyanlända så har Linköping halkat efter. Dessa och andra sociala frågor kommer därför att få en stor betydelse i den politik som kommer att prägla Centerpartiet den närmsta tiden.

Linköpings kommun står inför en tid av prövning, men det är också en tid av möjligheter. Vi har nu möjlighet att ompröva gamla sanningar för att hitta nya vägar framåt. Det är också en tid där de som vågar ifrågasätta och omvärdera kommer att segra. Att få representera Centerpartiet i en styrande majoritet under denna tid är oerhört spännande. Därav min stolthet.

Muharrem Demirok (c)

11 kommentarer:

Christian Gustavsson sa...

Det finns anledning att återkomma till mer personliga gratulationer, men jag lämnar ett litet grattis här också!

perankersjo sa...

Fantastiskt kul!!

Stort och varmt grattis!

Jonny Lundin (c) sa...

Grattis och lycka till!

Staffan Danielsson sa...

Grattis till Linköping , Centerpartiet och Dig, Muharrem, vilket jag givit uttryck för också på min blogg!

Storstad Linköping sa...

Grattis Murre, önskar vi från Storstad Linköping! Hoppas att du fortsätter att arbeta för de viktiga saker som engagerat dig hittills.

Magnus Larsson sa...

Underbart roligt.

Ett stort GRATTIS ifrån skogarna kring Oskarshamn.

Lars Andersson sa...

Gratis Murre och Grattis Linköping! Lyckönskan är från navet ute i havet.

Muharrem sa...

Tack vänner för allt stöd. Känns lite pirrigt, men det ska nog gå över.

Anna Bergdahl sa...

Vad stort och vad roligt! Varmt grattis och lycka till.

Magnus Andersson sa...

Grattis Muharrem, det kommer bli toppen!

Lycka till och vi ses snart!

Kerstin Lundgren sa...

Grattis - så himla kul...