söndag, mars 01, 2009

Ibland får man skämmas.

Få journalister kan med sina texter beröra en på djupet såsom Maciej Zaremba. Han kan med sin penna få oss att se nyanser som vi inte tänkt på eller som vi omedvetet ignorerat. Han tar upp frågor som inte bara är journalistiska iakttagelser eller reflektioner över vår samtid utan ställer frågan vad det betyder att vara människa. När jag läser hans texter så skäms jag ibland för mig själv. Jag skäms därför att det han skriver är så träffande för hur teknokratiska vi ibland blir. Hur vi låter regler och rekomendationer styra över det egna förnuftet och över vår skyldighet som medmänniskor. Hur vi låter den egennyttiga byråkratin vinna över de som likt en meandrande flod vill finna vägar.

Ta er därför några minuters paus och läs hans nya serie, "Svensk? Var god dröj!", på DN. Det kan vara de bäst investerade minuterna i ditt liv.

2 kommentarer:

Katja sa...

alltid undrat vad ordet "teknokratisk" betyder? :/

Muharrem sa...

Ungefär så här menar jag, fritt från wikipedia:

"Teknokrati är ett sätt att benämna en samhällsordning eller ideologi som går ut på att den som är tekniskt mest lämpad att leda inom ett visst område är den som skall ha makten. Begreppet har alltså inget med teknik i den vanliga bemärkelsen att göra, utan en teknokrati handlar beskrivet med andra ord om ett starkt elitistiskt samhällssystem."