måndag, mars 30, 2009

En gata med mycket aggretioner i sig

Hur kan en gata bli en sådan infekterad fråga att den leder till politiska låsningar som tycks olösliga? Jag vet inte, men Kaserngatan i Linköping är en sådan gata. Politiska konstelationer har kommit och gått utan att gatan fått sig en slutlig lösning.

Men nu är det dags. Äntligen, utbrast jag när vi tog första spadtaget på Kaserngatan. Nu ska den byggas om så att den blir långsiktig och hållbar. Ombyggnationen ska inte leda till ökade trafikmängder, och samtidigt kommer den bli säkrare och tryggare.

Varför sker det nu? Jag ska inte ta på mig all är. Men, jag kan se oerhört lite politik i en gata. En prestigelös hållning har nu lett till detta beslut.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Correns reportage var oroande fåordigt. Vad har ni tänkt att göra egentligen? Gatan behöver hög framkomlighet, eftersom det är en utryckningsväg. Samtidigt har Linköpings kommun hårda krav på sig från Länsstyrelsen att begränsa trafikvolymerna för att trygga boendemiljön. Det är två motstridiga mål. Blir det mini-rondeller? Blir det farthinder? Kommer jag att kunna gå åt sidan för att släppa fram en polis/ambulans utan att riskera hjulinställningen på min bil?

Anitha sa...

Jag gillar din blogg, hittade hit av en ren tillfällighet idag den 1 april. Lycka till på nya jobbet!

Muharrem sa...

Anitha,

tack för de vänliga orden. Hoppas du fortsätter att gilla den.

Muharrem sa...

Anonym,

corren har tidigare skrivit om bygget och vilka planer vi har för gatan. Det blir ingen drastiskt ökad trafik, utan ungefär samma mängder.

Vid korsningarna med Drabantgatan, Tränggatan, Fridtunagatan och Karl Dahlgrensgatan byggs separata körfält för vänstersvängande trafikanter.

Körbanorna separeras med en välvd refug med en bredd från en till två meter och förses med effektbelysningar och andra utsmyckningar. Där ska utryckningsfordon kunna passera obehindrat. Ungefär som Lasarettsbacken.