söndag, mars 08, 2009

Årets Kvinna. Maud!!!

Expressen har utsett Maud Olofsson till årets kvinna. Ett fantastiskt val. Ja, nu är jag ju lite partisk. Men om man bortser från min partitillhörighet och försöker se på det aningen objektivt så kommar man ju fram till att det borde inte stanna vid Årets Kvinna, utan bli Årets Svensk.

Betänk bara vad hon lyckats med. Tänk er själva att stå upp rakryggad när det blåser stormvindar kring dig. Att göra det rätta fastän allt annat varit enklare. Att inte ge vika för snabbplockade poäng. Hon har lyckats med att lägga grunden för ett maktskifte i Sverige som aldrig blivit av utan Allians för Sverige som bildades i hennes badtunna. Hon har tagit centerpartiet från opinionsras och opposition till Vice statsministerposten. Hon har kämpat emot amerikanska bilchefer och populistiska partiledare som velat gräva stora hål i skattebetalarnas fickor. Hon har tagit den svenska klimat- och energipolitiken in i en ny framtid. Från att ha varit nästintill ett u-land när det gäller förnyelsebar energi kommer vi nu att bli ett av de ledande länder i världen och föregångare inom miljöpolitik. Och det bara fortsätter. Listan kan göras lååång. Självklart har hon inte gjort allt detta själv. Det har varit många som stått bakom henne, inte minst medlemmarna. Men som partiledare är det alltid hon som är ytterst ansvarig och som får ta emot smällen om det går fel.

Hon är inte bara en förebild för kvinnor. Att sitta i partistyrelsen med Maud har gjort att jag vuxit oerhört. Och det är just tack vare hennes ledarskap. Man växer i hennes närhet.

3 kommentarer:

mikaelelmlund sa...

Det är nog lättare att hålla med dig för någon som står utanför centerpartiet. Som medlem finner jag det stötande att påstå att Maud har stått "rakryggad". Under hennes ledning har vi brytit med alla signifikanta principer partiet har, inte minst när det gäller öppenhet och skyddet för den enskilde. Men också i frågor som kärnkraft och decentraliseringar av myndigheter även om dessa inte personligen känns så avgörande.

Både traditionella centrepartister och mer liberala nytillkommna medlemmar undrar vad partiet står för, vad det är för värdegrund vi egentligen vill slå vakt om.

Maud är en karismatisk och medial person som vi alla kan gilla men under hennes ledning har vi helt tappat värdekompassen och ignorerat både stämmobeslut och manifest. I de perspektivet känns en vice statsministerpost väldigt tomt.

Själv gick jag med i partiet entuiasmerad av öppenhetsmanifestet och centerns liberala ställningstagande, vilket visade sig vara semantiskt dravel.

Mikael

Muharrem sa...

Mikael,

jag håller tyvärr inte med dig. Att centerpartiet skulle brutit med alla signifikanta principer är nog mer ett uttryck för din besvikelse efter FRA beslutet, skulle jag tro. Jag var själv emot det beslut som togs i den frågan. Men i allt det övriga så ser jag tvärtemot dig att centerpartiet nog hittat tillbaka till sina grundvärderingar.

De som idag känner sig osäkra över vart centerpartiet står, kan de svara på vart vi stod för 10 år sedan? Var det då ett centerparti med en tydlig värdekompass?

Jag tillhör dem som anser att vårt varumärke skadades av FRA-debatten. Men trots detta så finns det idag inget annat parti som så tydligt står upp för de liberala värderingarna som centerpartiet. Ta bara det senaste exemplet med moderaternas förslag om att kunna återkalla medborgarskap. Där stod centerpartiet längst fram och förklarade det felaktiga i ett sådant förslag.Ett tydligt liberalt ställningstagande.

Jag gillar Maud och det hon gjort för centerpartiet. Men givetvis mår vi alla bra av att ibland kritiseras. Så fortsätt ta ställning Mikael.

mikaelelmlund sa...

Muharrem,

Med ditt perspektiv, har du kanske rätt, kanske är partiet mer liberalt och självsäker i grundläggande frågor i dag än för 10 år sedan. Dock tvivlar jag på om detta perspektiv är relevant för många av oss som entusiasmerades av partiets allt högre svansföring i liberala frågor efter Mauds tillträde. Allt det som manifesterades vid förra stämman, Öppenhetsmanifestet m.m. Det var t.ex. då efter öppenhetsmanifestet som jag gick med i partiet.

För 10 år sedan och under Olof Johansson saknade C en profil, man kohandlade med S i vilken fråga som helst och den liberala profilen var inte mycket värt. I och med FRA lagen så återgår man till den pragmatiska återvändsgränd man kämpat med att under så många år försöka ta sig ur.

FRA lagen är inte bara reell, den är också ett lackmustest för Centerpartiet. I vår tids mest fundamentala frihetsfråga kan man inte vara neutral eller full av kompromisser. Det handlar om liberala grundvärderingar, synen på staten och individen. För mig som liberal och Centerpartist är det i praktiken omöjligt att rösta i dagsläget på mitt eget parti.

Maud har i princip hållit mun om detta, inte en enda gång har jag hört henne ta detta på allvar och detta är kränkande mot oss som engagerade oss i partiet helt och hållet drivna av dessa frågor.

Nu exemplifierar Maud värderingsskiftet istället med jämförelsevis banala frågor som hushållsnära tjänster och privatisering av apoteket, detta är patetiskt.

Läs gärna

http://mikaelelmlund.wordpress.com/2009/03/09/upprop-for-ett-centerpartistiskt-ledarinitativ-i-fra-lagens-upphavande/

Jag tror denna syn som jag har delas av en stor del nytillkomna medlemmar och man undrar med rätta vad står egentligen Centerpartiet idag?