tisdag, mars 24, 2009

1 vecka kvar!

Nu är det bara en vecka kvar tills jag tillträder min nya post som kommunalråd. Det känns riktigt spännande nu. Men arbetet har redan börjat så smått. Kalendern verkar leva sitt eget liv och den fylls på allt mer.

Det är många som hör av sig och vill träffas för att presentera sig själva eller sina organisationer. Kul att lära känna nya människor. Men jag har också märkt en sak. Det är oerhört många som inte riktigt vet vad ett kommunalråd gör. Är vi så anonyma? Kanske titeln borde ändras? Vet inte vad som skulle vara bättre.

Jag har märkt att det inte heller är så lätt att förklara. Det närmsta jag kommer är väl att likna mitt uppdrag vid en ministers, fast på lokalnivå. Och med ett större ansvarsområde (jag har miljö, samhällsplanering, landsbygdsfrågor och räddningstjänst). Dessutom ska jag vara 1:e vice ordförande i kommunstyrelsen (regeringen).

Många har också frågat hur det ska gå at förena min nya roll med att vara pappa. Jag tror att det kommer funka fin fint. Centerpartiet stöttar mig oerhört mycket och det är många som backar upp. Sen kommer väl en och annan att få vänja sig vid att knoddarna hänger med på möten.

Inga kommentarer: