fredag, januari 16, 2009

Vem är fadern?

Damp ned ett brev i lådan idag från de sociala myndigheterna. "Angående fastställande av faderskapet". Vi har vetat att detta brev skulle komma, men det känns ändå lite konstigt. Orsaken till brevet är att Sara och jag inte är gifta och då krävs att faderskapet styrks. En ganska enkel procedur, men ändå känns det inte helt bra.

Till skillnad för vad som gäller för ett barn med gifta föräldrar måste enligt lag faderskapet till ett barn vars föräldrar är ogifta fastställas särskilt, står det i brevet.
Vi kommer skriva under detta brev och sen är det inget mer med det. Men själva grejen är ju konstig. Bara för att två personer är gifta så utgår vi från att mannen är fadern. Men om de inte är gifta då måste det bestyrkas. Vi utgår från att giftermålet är något heligt som garanterar ärlighet, medan det fortfarande betraktas som en abnormalitet att inte vara gift och sedan få barn. Är vår kärlek inte lika äkta som ett gift pars?

De flesta utgår också från att föräldrar är gifta. Både under graviditeten och förlossningen refererades jag till som Saras man och hon benämndes som min fru. Utan att någon hade frågat oss utgick de flesta från att vi var gifta enbart för att vi skulle ha barn. En känsla av att vara udda kryper sig på mig som jag inte kan kontrollera.

Kanske dags att göra slag i saken och gifta sig?

3 kommentarer:

Robin Andersson sa...

Haha, kanske fel anledning för att gifta sig? =)

Jag vart också lite ställd när jag fick skriva under detta. Jag och min sambo är heller inte gifta, och det kändes faktist lite som att folk omdevetet såg ned på oss i själva processen kring födseln. Samma sak när vi skulle möta förskolan för första gången, etc.

Men men, det är inte mer än att man struntar i sånt. =)

Grattis till de små knoddarna, förresten! Jag vet hur underbart allt känns för dig just nu.

David Högberg sa...

Just faderskapspresumtionen och att den ej gäller vid samboskap är ju rätt logiskt. Staten har ju inte koll, och ska inte ha koll på vem du är "tillsammans med" eller dylikt för närvarande, och att alltid automatiskt registrera den person av motsatt kön som bor på samma adress som fadern skulle kunna skapa en hel del problem för många kombos, inneboende, korridorsboende och annat löst folk ;-)

Ylva sa...

Ni fick dokumentet hemskickat ... skönt för er. För 10 år sedan fick man gå ner till socialförvaltningen, träffa en myndighetsperson med allvarlig blick.
Min kille fick frågan om han varit med mig under "konceptionstiden" (tror jag det hette). Och jag fick frågan om jag godkände min pojkvän som fadern. Man kan ju undra vilka mina alternativ var :-)
Nu är min kille min man ..... Så mycket enklare. Bara att gå ned på knä Muharrem!!!