onsdag, januari 28, 2009

Hjälp, är Muhammed Omar på riktigt?

Nyheterna ikväll sände ett reportage kring en rapport skriven av Magnus Ranstorp. Den beskriver en ökad radikalisering i Rosengård med extremism och "åsiktspoliser" som tvingar in familjer och kvinnor i ett utanförskap. Vinklingen som Aktuellt försökte få till var att det fanns kritik mot denna rapport och att materialet byggde på andrahandsuppgifter. Så långt var det som vilket nyhetsinslag som helst.

Men sen så följde något av det mest absurda och kanske olustiga jag sett på länge. En debatt mellan Magnus Ranstorp och Muhammed Omar, självutnämnd talesperson för muslimer i Sverige. Istället för kritik mot Ranstorps rapport så kunde vi se den besannas mitt i rutan. Muhammed Omar flippade helt, talade öppet om sitt stöd för Hamas och började se "sionistiska spöken" bakom varje hörn. Han påstod på fullaste allvar att det fanns en sionistisk konspiration med förgreningar ända in i riksdagen. Och han menade att rapporten hade en islamofobisk agenda styrd av USA. Istället för att kritisera extremister så framstod han som den största av dem alla. En overklig bild som jag inte trodde jag skulle få se i rutan. Det enda jag kunde tänka på under inslaget var, Hjälp, är denna man på riktigt.

1 kommentar:

David Högberg sa...

Det sorgliga är ju att Omar tidigare framträdde som rätt sansad och resonabel. Men han har ju nu uppenbarligen flippat totalt.