fredag, december 05, 2008

Inga kommunala resor för min del.

Linköpings kommun har ett oerhört gott arbete kring omvärldsbevakningen. Vi försöker hela tiden hålla ögon och öron öppna för att snabbt kunna fånga upp tendenser som sker i vår omvärld. Och det är helt nödvändigt. Vi är 140 000 invånare i en värld med över 6 miljarder.

Detta kräver naturligtvis att vi också reser till andra platser från gång till annan. Vi har bland annat varit i London för att lära oss av trädgårdarnas mästare hur de gör för att ha så underbara parker. Resultatet har blivit en jättesatsning på bl a Trädgårdsföreningen och nästan en vinst i Sveriges vackraste park. Denna typ av omvärldsbevakning med tydligt syfte och mål är bra. Annars är jag av uppfattningen att resor för kommunala medel ska användas med största tillförsikt.

Men nu står vi inför en annan situation. Vi har en ekonomisk kris som påverkar den kommunala ekonomin. Det innebär bl a sparbeting på nämnderna. För Teknik- och samhällsbyggnadsnämndens del innebär det c:a 5-6 miljoner under två år. Därför kan det vara nödvändigt att också hålla tillbaka i de resor som annars skulle vara givande. Alliansgruppen i nämnden har tagit ett internt beslut om att inte delta i några resor under tiden som vi jobbar med sparbetinget. Arbetet kan återtas då vi vet hur besparingarna ska gå till. Detta beslut är inte generellt för nämnden, utan rör enbart Alliansen. Oppositionen är fria att agera såsom de själva finner lämpligt. För egen del innebär det att jag ställde in bl a en resa till Lyon som avgick idag. Lyon är årligen värd för en ljusfestival som röner internationell uppmärksamhet. Precis som med London-besöket var syftet att ta vårt belysningsarbete ett snäpp högre. Kanske en upphottad version av Novemberljus? Men fram tills ett nytt ekonomiförslag är lagt känns det fel att ställa ett sparbeting och sedan åka på en resa för kommunala medel.

Kanske är detta dumsnålt. Men jag har inte samvete nog att i mitt ledarskap ställa ett sparbeting och sedan ta mig an en resa som kostar skattebetalarna en viss mängd pengar. Rätt eller fel? Jag vet inte.

3 kommentarer:

Johan Lundberg sa...

Najs initiativ, Murre!

Men lite trist eftersom jag har ett förslag på ett studiebesök. Cleveland Metroparks i Cleveland, Ohio, har en del att lära Linköpings kommun.

Istället för Londons kliniskt rena och minutiöst efterhållna parker (som i och för sig har sin charm) har miljonstaden Cleveland satsat på att göra stadens övriga naturområden mer lättillgängliga.

Små och stora grönområden över hela staden har anlagts med asfalterade bilvägar, parkeringar, spänger, informationsskyltar och flera besöksstationer med trevlig personal. Som Smedstads dammar, fast på crack!

Nu när resekostnaderna ska hållas nere rekommenderar jag istället ett besök på http://www.clemetparks.com

Muharrem sa...

Schysst sida. Ska kolla lite mer. All input är bra.

För mig är det självklart att börja med besparingar i de egna utgifterna innan övriga verksamhet ses över. Hur små de än kan te sig i det stora hela.

Ylva sa...

Jag uppskattar när våra folkvalda agerar såsom vi kommuninnevånare förväntar oss, dvs spara i det som sparas kan när sparbeting är utlyst, inte spara på julklappar till anställda och gasa iväg till flott boende Thailand ... när andra alternativ fanns.