tisdag, december 16, 2008

Det är inte alls roligt med skor.

Många verkar tycka att "skoattacken" mot Bush var ett underfundigt litet påhitt. Inget att egentligen bli upprörd över eller att dra för stora växlar av. DN har som förstasidebild på hemsidan två barn som leker oskyldigt med varsin sko, skrattar och stojjar. Artikeln som följer visar på att det finns de som tycker detta var bra gjort av förövaren.
Den Kairobaserade tevekanalen al-Baghdadiyya, där Zaidi är anställd, kräver
att han släpps och avbröt på måndagen sina sändningar för att läsa upp ett
upprop där man krävde att Zaidi måste släppas.
Ja, det är väl inte konstigt att det finns de som tycker detta var bra. De skulle nog hellre sätt att Zaidi haft en pistol istället för två skor. Men jag är kritisk till denna rapportering. För är det så långt ifrån att vi kunde ha fått se ett verkligt attentat som kostat Bush livet? Nej. Detta var så nära vi kan komma ett mordförsök på Bush. Och det är inget roligt eller underfundigt.

10 kommentarer:

Illwill sa...

Mordförsök?

Hehe...nja...det är faktiskt en jävla skillnad mellan att kasta en sko och att försöka ta livet på någon. Om man nu inte kastar riktigt hårt, eller har väldigt tunga skor.

Men i din mening är det väl samma sak för en "rolig" journalist att spruta vatten på en "kändis" som att hälla bensin över samma person och sen tända på?

Bara för att en sak inte är världens smartaste sak att göra betyder inte att det automatiskt blir något annat och värre.

Tänk själv vad nationella i Sverige hade kunnat påstå om de gått på din linje? ;)

Mattias Lindberg sa...

Hur beskriver man effektivast att man är emot Bush förtryck, massmord, terror, lögner och propaganda?

Vi har precis sett ett sådant exempel. En symbol som vi alla kan enas bakom – en sko.

Anonym sa...

Ett bra sätt att protestera mot Mattias Lindbergs hat och lögner är att plantera en sula mellan ögonen på honom. Skål för att det händer.

Mattias Lindberg sa...

Anonym: Tur för mig då att jag inte sprider sånt. Men jag fattar piken, det är inte så trevligt att bli hotad med skor. Speciellt inte när det är från någon anonym. Det är bara att jag har så svårt att känna empati för Bush. En sko mot Reinfeldt hade jag protesterat.

Hampus Eckerman sa...

Häromdagen försökte en femåring mörda mig med en vattenpistol. Jag gick till polisen och sen kom SÄPO och förhörde hans föräldrar. Nu sitter femåringen på Guantanamo-basen och torteras för att ta reda på motivet.

Det är rätt, mordförsök och attentat ska verkligen beivras. Inte fanns det något underfundigt i det avskyvärda dådet.

Muharrem sa...

Illwill,

Jag har aldrig påstått att det var ett mordförsök. Det har vi nog säkerheten att tacka. Men om mannen kunnat få med sig ett vapen hade det kunnat sluta annorlunda. Att detta kan ske är för mig så nära ett mordförsök som man kan komma. Tur att det inte gick längre. Liknelsen med vattensprutet på Reinfeldt är inte ens jämförbar.

Mattias Lindberg,

du verkar mest driven av hat emot Bush. Och ärligt talat, han är kanske inte världens populäraste man. Men att kasta skor på presidenten är ett grovt brott. Vad man än tycker att han gjort.

Mattias Lindberg sa...

Jo, det är nog så. Jag känner mycket stark avsky mot George W. Bush.

Och när du ändå tar upp det, Muharrem.
Vad tycker du om honom?

Hampus Eckerman sa...

Muharrem har rätt igen. Vi ska inte tänka på vad som hände utan på vad som *kunnat* hända. Exempelvis hade mannen kunnat kasta ett massförstörelsevapen. Och Bushs livvakter hade kunnat ta fram en luftvärnskanon. Och det hade varit så nära vi kommit ett folkmord.

Sannerligen inte roligt eller underfundigt. Precis lika otäckt som om Baghdads gator plötsligt förvandlats till människoätande maskar. Det hade också skrämt oss och det är detta *om* vi ska fokusera på.

Inte på att inget sådant hände.

Muharrem sa...

Mattias,

avsky är ett väldigt starkt ord som man bör sätta i relation till annat. Tänker man så är det få saker/personer i världen som man verkligen avskyr.

Jag kan villigt erkänna att jag hade nog inte röstat på Bush själv. Men jag måste respektera att amerikanarna gjorde det. I alla fall andra gången. Jag kan också erkänna att jag avskyr inte honom. Han framstår inte som den mest minnesvärde presidenten, men som sagt avsky är ett starkt ord.

Hampus,

vi ses i sandlådan!

Mattias Lindberg sa...

Till annat? Jo, kanske till tortyr? Gulag, krig, utarmat uran?

Jag kan med stolthet säga att jag avskyr detta också. Får mig att känna mig medmänsklig. Folket som valde Bush var majoritet. De som valde in Hitler i Tyskland var också en majoritet i ett demokratiskt val, men dom får inte min respekt för det.

Tack för svaret! :-) God jul och gott nytt år.